 |
اخبار > یادگیری شرطی |
 |
چاپ ارسال به دوست |
 نفیسه مقیسهیادگیری شرطی
در این نوع شرطی سازی ارگانیسم تداعی دو محرک را یاد می گیرد و در نتیجه این تداعی، رویدادها را پیشبینی می کند (سانتراک، 1387، ج1، ص: 371). بدین شکل پاسخهای شرطی به تدریج از احتمال وقوع بیشتری برخوردار شده و به طور منظم نیرومندتر می شوند. این فرایند فراگیری نام دارد. (سیدمحمدی، 1382، ص: 100) مثلا کودکی که در یک روز بهاری با پدر خویش برای قدم زدن به پارک می رود؛ گل محمدی زیبایی (محرک شرطی) را می بیند و به آن دست می زند و ناگهان زنبوری که روی گلبرگهای آن نشسته است او را نیش می زند (محرک طبیعی) و در پی آن فریاد کودک بلند می شود. چند هفته بعد، مادر این کودک مقداری گل محمدی خریده و به خانه می آورد و شاخهای را به کودک می دهد تا بو کند اما همین که چشم کودک به گل محمدی می افتد چهره اش در هم فرو می رود و صدای گریه اش بلند می شود. وحشت این کودک هنگام دیدن این شاخه گل محمدی نمونه ای از فرایند شرطی سازی کلاسیک است (سقای بیریا و همکاران، 1385، ج2، ص:530).
در این شرطی سازی تقویت کننده به هیچ کدام از پاسخ های آشکاری که از ارگانیسم سر می زند وابسته نیست (هرگنهان و السون، 1374، ص: 31).
جهت مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک بفرمایید
|
١٥:٥٢ - جمعه ٢٧ دی ١٣٩٢ / شماره : ١٩٤ / تعداد نمایش : ٣٢٤٦
|
...در حال ثبت نظر  نظر شما ...در حال ثبت نظر  خروج
تمامی حقوق این سایت محفوظ می باشد.درج مطالب باذکر منبع بلامانع است
|
All rights are reserved. |
|