دوشنبه ٢٥ تير ١٣٩٧
فارسی : الفارسیه : Persianعربی : العربیه : Arabicانگلیسی : الانجلیزیه : English
آخرین مفالات
پاریس قربانی تکفیر
سید ابوالفضل حسینی
بررسی ریشه های ایدئولوژیک حوادث تروریستی پاریس
بعد از حوادث فرانسه بسیاری از تحلیلگران داخلی مثل همیشه، ریشه این حمله ها را صرفا از نگاه سیاسی مورد بررسی قرار دادند و حمایتهای غرب از این گروهها را دلیل رشد این گروهها و قوت گرفتن آنها دانستند. البته این تحلیل تا حدود زیادی صحیح و قابل قبول است اما آنچه در این زمان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و وظیفه ما است که آن را گوشزد کنیم، بررسی ریشه های ایدئولوژیک این حوادث است.
 ١٩:٣٤ - سه شنبه ٢٦ آبان ١٣٩٤ - نظرات : ٠متن کامل >>
هیس! دخترها فریاد نمی زنند
چ
بشارت به یک شهروند هزاره سوم
بوسیدن روی ماه
همرنگ جماعت!
از ماست که بر ماست
یادگیری شرطی
طهارت نفس و درک معارف قرآن
شرطی سازی کنشگر
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 9828
 بازدید امروز : 90
 کل بازدید : 1253894
 زمان بازدید : 0/2500
خلقت تا قیامت
خلقت تا قیامت

 منبع : پایگاه علمی و تحقیقاتی مغناطیس

 نويسنده : میرزا مصطفی دهقانی    ایمیل : amirzamostafa@yahoo.com

 نوشته شده در تاريخ : 1392/04/02   ( آخرين ويرايش : 1392/07/27 )

اولین گناه رسمی غرور بود آن هم از جانب ابلیس .
چه گویی آتش را بهانه خود کرد گر چه آتش نتیجه ی خاک هست اما وقتی عظمت ساخت گوهری چون آدم را برخی دید و تاب نیاورد و باطن ، ظاهر کردند پس بدان به خدا و اولیاء درجه یک آن ، مغرور نشو هرگز ... .
آیا تاکنون فکر کرده‌ای اضافه ی خاک که بودی و اضافه ی خاک تو شد ؟
نمی‌دانم دست خلقت چگونه از روز الست آفرید که عقل و قلب و روحی بی کران و وصف ناشدنی در این قالب ریخت ؟
به راستی قلب آدمی زاد از چه معجونی و مخلوطی است ؟!
از عهد الست چه تصویری و اندیشه‌ای داری ؟
البته در پی بعضی چیزها بودن خوب است لوح محفوظ را می‌شناسی ؟ و ... از این نظم کتابی این کتاب خانه گنجینه‌ای عالم وجود .
بدان هر موجودی وحدت الهی را در یک برهه‌ای در اصل قبول کرده اما خوب ادامه نداده است .
در روایت آمده است :
هر مولودی بر فطرت پاک توحید و سائر خصائص ، متولد می‌شود که والدینش او را به دینشان گرایش نسبی می‌دهند یعنی بعضی چیزها ، عوامل تحریک کننده هستند گرچه علت تامه نیستند .
عهد الست از آن دهر ، حکایت دارد که از بنی آدم ، خداوند عالمیان عهد ولایت ( بالاترین نعمت ) را از بشریت گرفت تا در آن سرای هدف اصلی ، عذر نیاورد بلکه شکایت نباشد .
بدان اصلاً بحث دادگاه نیست ، بحث محبت و رحمت هست .
آه آه این جاست که عقل و نفس مبهوتند ...
تا این جا آمدیم که معرفت به بارگاه الهی هم میسر هست هم به اولش حتی نمی‌توان رسید چون بسیار بزرگ‌تر و فراتر از آن هست که آدمی بخواهد تصور ذره‌ای در این باره بنماید .
در احادیث قدسی چیزهایی آمده که آدمی را بسیار شرمنده ی واقعی می‌کند که ان شاء الله در خلال برخی ابحاث متعرض می‌شویم .
7000 سال قبل از خلقت آدم ، جن و نسناس مخلوق بودند که ملائکه این‌ها را دیدند و گفتند مخلوق جدید ( آدمی ) خون‌ریزی می‌کنند مثل این‌ها که از بغض و حسادت خون‌ریزی می‌کردند .
در حدیث معتبری آمده پدران اصل 3 تا بودند :
آدم که مؤمن از آن بهم رسید .
جانّ که کافر از آن متولد شود .
شیطان که اولاد ندارد بلکه تخم می‌گذارند و جوجه می‌آورند و فرزندانشان نر هستند .
و .... از تمام مباحثی که در بطون عالم هست .
بدان اگر مردم از یک خاک بودند به یک صورت بودند و شناخته نمی‌شدند . برخی از خاک شوره هستند و برخی پاک پس برخی کافر و دیگران ، مؤمن اند .
چون این مباحث آمده بدان هم چنین که وقتی روح تا زانو آمد خواست آدمی تکان بخورد نتوانست پس خداوند فرمود :
انسان از عجله خلق شد { خُلق الإنسانُ عجولاً } .
در این عصر ، بحران معنویت است و آدمی بایستی به ریسمان محکم و دژ مستحکم خدایی چنگ و پناهنده شود و إلا گرداب دنیا ما را فرو برده است و در این زمینه ( بحران معنویت ) بحث‌هایی است که از دسترس برخی خارج است .
بحث مهم در اول خلقت ، می‌تواند بحث پیدایش شریعت باشد یا علت نیاز به آن و امثال این !
به طور کلی زندگی انسان ، بلکه آفرینش انسان دارای برنامه‌های پیچیده ی خاصی بوده تا به هدف أصلی خلقت برتر ، برسد . لیک شرایع با هم متفاوت بودند و هستند ، بنابراین کلام در جزئیات این و قضاوتش أمری ست بس سنگین .
برای پیدا کردن صورت مسئله ، بایستی این جور گفت که صانع و خداوند دارای علم و حکمت و لطف و کمال است و اصلاً عبث و بیهوده از اوصیاء نمی‌شود .
بنابراین ،معلوم هست که خلق را بی علت نیافریده بلکه حکمتی عظیم در این میان بوده یعنی برای فوائد دنیای فانی نیافریده و حرف خیلی بالاتر از این‌هاست .
از طرفی حق تعالی عادل است و پیغمبران را فرستاده تا مردم را به سوی ایمان به خودش و ... دعوت کنند . بالاخره حجت خود را بر مردم تمام کرده است .
آیا قبل از خلقت حضرت آدم خلقتی بود ؟ چه مخلوقاتی بودند ؟
انسان نخستین غیر از خلقت حضرت آدم بود ؟ شریعتی یا شبه آن بود ؟
خلقت آدم که در بهشتِ آن گونه‌ای بود مطلق تکلیف را به همراه داشت .
مثلاً خطاب آمده بود از هر چیزش بخور غیر از آن درخت و میوه ی ممنوعه که در پی آن حوادث ترک اولی صورت گرفت و بعض احکام مجمل !
لیک نه مکانش چون دنیا و بهشت حقیقی بود و نه قوانین حاکم بر آن و آنچه از بهترین کتاب ملکوتی و شواهد روائی حاکی است ، اجمال این کلمات را تأیید می‌کند که در بهترین شریعت روشن گردیده است .

<< آخرین صفحه   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   اولین صفحه >>
تمامی حقوق این سایت محفوظ می باشد.درج مطالب باذکر منبع بلامانع است
All rights are reserved.
راه اندازی، اجرا و بروزرسانی: توسعه اطلاعات سحرگاه (متين تايم) بهار 1392     Powered by: MatinTime (Development of Information) 2013