بسم الله الرّحمن الرّحیم
یکی از فرق سعیهایی در سوء استفاده از کلام وحی برای اثبات وجود خود کرده اند . یکی از آن موارد بهره برداری از آیه نورانی 49از سوره مبارکه یونس و - آیه 43سوره مبارکه اعراف - است .
در ابتدا در نظر داریم ببینیم این دو آیه چه سخنی را می رسانند تا دریابیم آنها برای این گروهک سودی دارند یانه؟!
محتواي آيه 49 سوره مبارکه يونس
{لکل امه اجل اذا جاء اجلهم فلا يستأخرون ساعه ولا يستقدمون }معناي دو واژه :
امت يعني جماعتي که وجه مشترک دارند و اجل يعني مدت معين ( راغب ) و آخر مدت (قاموس) ،
ترجمه آيه
براى هر امتى سرآمدى معين و اجلى محدود است، هنگامى كه اجلشان سرآيد، نه ساعتى پس مىمانند و نه ساعتى پيش مىافتند .
اگر بخواهيم آيه را - بدون مراجعه به تفاسير - بررسي کنيم يعني فقط ببينيم لفظ آيه چه مي گويد بايد يک نگاهي به چند آيه قبل بيندازيم . آن آيات سخنشان بر محور ايمان نياوردن به خداوند متعال و تکذيب پيامبر و سرانجام اين انکار مي چرخد و بعد از چند سطر مي گويد : در روز قيامت همه امتها البته رسولي دارند [ که يا عده اي به آنها ايمان آوردند و يا عده اي آنها را انکار کردند ] زماني که پيامبرشان آمد در مورد آنها به عدالت حکم مي شود يعني منکران به سزاي عملشان مي رسند و نيز مؤمنان . مشرکان منکر هم باتمسخر مي گويند : خب زمان آن عذاب که مي گوييد کي فرامي رسد شما که ادعاي راستگويي داريد ؟ پيامبر اسلام هم مانند پيامبران ديگه در جوابشان فرمود : من قدرتي ندارم تا سودي را جلب يا ضرري را دفع کنم [ اين کارها که دست من نيست ] مگر آن مقداري که خداوند بخواهد اما بعد از آن مي فرمايد : [ فقط اين را بدانيد که ] هر گروهي سرامدي معين دارد که وقتي آن سرامد- که در واقع زمان عذاب دردناکشان است چون دست رد بر سينه فرستاده آفريدگارشان زدند - فرا رسيد ديگر احدي نمي تواند آن را تغيير دهد ( حتي مهلت نداريد پلکهايتان را بر هم بگذاريد ) بنابراين ديديم که لفظ آيه چه گفت و بر هيچ خردمندي پوشيده نيست که تمرکز آيه روي آمدن دين و آيين جديد نيست چرا که اساسا واژه امت در اينجا به معناي دين نيست .
خلاصه آن اين مي شود : امتي که پيامبرشان را تکذيب مي کنند منتظر عقابي حتمي باشند .
آيه 43سوره اعراف
اين آيه شبيه آيه بالا است با اين تفاوت که يک فاء اضافه تر دارد"فإذا جاء.."
برای دانلود فایل الکترونیکی مقاله (پی دی اف) به صفحه آخر مراجعه فرمایید. |