سه شنبه ٢٥ مهر ١٣٩٦
فارسی : الفارسیه : Persianعربی : العربیه : Arabicانگلیسی : الانجلیزیه : English
آخرین مفالات
پاریس قربانی تکفیر
سید ابوالفضل حسینی
بررسی ریشه های ایدئولوژیک حوادث تروریستی پاریس
بعد از حوادث فرانسه بسیاری از تحلیلگران داخلی مثل همیشه، ریشه این حمله ها را صرفا از نگاه سیاسی مورد بررسی قرار دادند و حمایتهای غرب از این گروهها را دلیل رشد این گروهها و قوت گرفتن آنها دانستند. البته این تحلیل تا حدود زیادی صحیح و قابل قبول است اما آنچه در این زمان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و وظیفه ما است که آن را گوشزد کنیم، بررسی ریشه های ایدئولوژیک این حوادث است.
 ١٩:٣٤ - سه شنبه ٢٦ آبان ١٣٩٤ - نظرات : ٠متن کامل >>
هیس! دخترها فریاد نمی زنند
چ
بشارت به یک شهروند هزاره سوم
بوسیدن روی ماه
همرنگ جماعت!
از ماست که بر ماست
یادگیری شرطی
طهارت نفس و درک معارف قرآن
شرطی سازی کنشگر
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2184
 بازدید امروز : 969
 کل بازدید : 1038563
 زمان بازدید : 0/1094
مجعول عبد الله بن سبا
داستان مجعول عبد الله بن سبا

 منبع : پايگاه علمي تحقيقاتي مغناطيس

 نويسنده : سيدحسين حسيني    ایمیل : meghnatis.ir@gmail.com

 نوشته شده در تاريخ : 1392/04/02   ( آخرين ويرايش : 1392/07/27 )

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 در نوشته قبلی در مورد فرقه دروغین  سبائیه مطالبی عرض شد در این نوشته به شخصت او میپردازیم و در پایا ن نتیجه گیری میکنیم .

در مورد خود"عبدالله‌ بن‌ سبا" بايد گفت، كه‌ اولين‌ بار نام‌ او در كتاب‌ تاريخ‌ طبري، با روايت‌ سيف‌ بن‌ عمر، آمده‌ است، كه‌ نقل‌ مي‌كند او مردي‌ يهودي‌ از صنعا، از مادري‌ سياه‌پوست‌ بود و در زمان‌ عثمان‌ مسلمان‌ شد؛ به اين‌ قصد كه‌ در پوشش‌ اسلام‌ شروع‌ به‌ فساد كند و اسلام‌ را براندازد؛ و در قتل‌ عثمان‌ هم‌ شريك‌ بود.1 و در جاي‌ ديگر، طبري‌ بنابر قول‌ سيف‌بن‌ عمر روايتي‌ را نقل‌ مي‌كند كه دو سپاه‌ علي(ع) و بصره‌ توافق‌ به‌ صلح‌ كردند (در جنگ‌ جمل)؛ اما قاتلان‌ عثمان‌ اين‌ امر را به‌ صلاح‌ خود نمي‌ديدند؛ از اين‌ رو شبانه‌ توطئه‌ كردند و به‌ هر دو سپاه‌ حمله‌ كردند و هر دو را به‌ جان‌ هم‌ انداختند2در ميان‌ مورخان، اولين‌ بار طبري‌ اين‌ روايات‌ را از زبان‌ سيف‌بن‌ عمر نقل‌ كرده‌ و بعد اين‌ افسانه‌ به‌ ديگر تاريخ‌نويسان‌ رسيده‌ است. البته‌ مورخان‌ بزرگي‌ همچون‌ يعقوبي‌ (متوفي284ه)، بلاذري‌ (متوفي 279ه)، ابن‌ سعد (متوفي 230ه) از ابن‌ سبا اسمي‌ نياورده‌اند.علامه‌ عسكري‌ در كتاب‌ عبدالله‌بن‌ سبا به‌ تفصيل‌ درباره‌ شخصيت‌ عبدالله‌ بن‌ سبا سخن‌ گفته‌ است‌ و ساختگي‌ بودن‌ آن‌ را ثابت‌ مي‌كند؛ و در مورد سيف‌بن‌ عمر تميمي‌ (متوفي 170 ق) هم‌ مي‌فرمايد كه، وي‌ عدناني‌ بوده‌ و سعي‌ فراواني‌ در تصرف‌ تاريخ‌ نموده‌ است؛ از اين‌ رو عبدالله‌ بن‌ سبا هم‌ از طراحي‌هاي‌ اوست؛ تا بدين‌ وسيله‌ اختلافات‌ مهم‌ دنياي‌ اسلام‌ و عقايد مهم‌ شيعه‌ را به‌ عبدالله‌ بن‌ سبا نسبت‌ دهد؛ تا چنين‌ وانمود كند كه‌ اصل‌ اين‌ عقايد از يهود گرفته‌ شده‌ است.3البته‌ سيف‌بن‌ عمر در ميان‌ رجال‌ نويسان‌ اهل‌ سنت‌ متهم‌ به‌ زندقه‌ و كفر شده‌ است.همان‌ گونه‌ كه‌ معلوم‌ شد، سبائيه‌ چنين‌ ادعايي‌ را نسبت‌ به‌ امام‌ علي(ع( داشتند. ولي‌ پر واضح‌ است‌ كه‌ هيچ‌ گاه‌ امام‌ علي(ع) چنين‌ ادعايي‌ نكرده‌ بودند.انگيزه‌ اصلي‌ سبائيه‌ ، غلوگويي‌ نسبت‌ به‌ امام‌ علي(ع) است؛ البته‌ نبايد دست‌هاي‌ معاندان‌ شيعه‌ در انتساب‌ تحريف‌ گونه‌ اين‌ عقايد به‌ ابن‌ سبا را فراموش‌ كرد. متأ‌سفانه‌ حتي‌ برخي‌ از شيعيان‌ هم‌ (مانند نوبختي‌ در فرق‌الشيعه‌ و اشعري‌ در المقالات‌ و الفرق( بدون‌ توجه‌ به‌ لوازم‌ اين‌ انتساب، در كتب‌ خود نام‌ او را ذكر كرده‌اند؛ در حالي‌ كه‌ جمع‌ كثيري‌ از اهل‌ سنت‌ وجود ابن‌ سبا را انكار كرده‌اند؛ مانند: طه‌ حسين ،دكتر علي‌ وردي، محمد كردعلي، احمد محمود، دكتر كامل‌ مصطفي‌ شيبي و برخي‌ مستشرقان؛ مانند: دكتربرناد لويس، ولهاوزن، فريد ليندر و ديگران.در مورد سبائيه‌ چند نكته‌ قابل‌ ذكر است

الف) اين‌ طائفه‌ منقرض‌ شده‌اند و ادعاي‌ آنان‌ هم‌ باطل‌ است.

ب)روايات‌ فراواني‌ وجود دارد، كه‌ در ان روایات به‌ تعداد ائمه(ع) تصريح‌ شده‌ است.

ج) مسأ‌له‌ به‌ شهادت‌ رسيدن‌ حضرت‌ علي(ع)، از مشهورترين‌ حوادث‌ تاريخ‌ است.

د) حضرت‌ علي(ع) در هيچ‌ جا چنين‌ ادعايي‌ نداشته؛ بلكه‌ خبر از آمدن‌ قائم‌ آل‌ محمد(عج( مي‌دهد.اصبغ‌بن‌ نباته‌ مي‌گويد:نزد اميرالمؤ‌منين(ع) رفتم‌ و او را متفكر و خيره‌ شدهِ‌ به‌ زمين‌ يافتم. عرض‌ كردم: يا اميرالمؤ‌منين! چگونه‌ است‌ كه‌ شما را متفكر و خيره‌ شده‌ به‌ زمين‌ مي‌بينم؟ آيا نسبت‌ به‌ آن‌ راغب‌ شده‌اي؟ فرمود: نه‌ والله! هرگز نه‌ راغب‌ زمين‌ و نه‌ راغب‌ دنيا گشته‌ام؛ ولي‌ درباره‌ فرزندي‌ كه‌ از صلب‌ من‌ و يازدهم‌ از اولاد من‌ است، تفكر مي‌نمودم. اوست‌ آن‌ مهدي‌ كه‌ زمين‌ را پر از عدل‌ و داد مي‌كند، پس‌ از آن‌ كه‌ از ظلم‌ و جور پر شده‌ باشد. او را حيرتي‌ و غيبتي‌ است، كه‌ در آن‌ گروهي‌ هدايت‌ و گروهي‌ گمراه‌ مي‌شوند.4

ادامه دارد...

منابع

1محمدبن‌جرير طبري، تاريخ‌الرسل‌و الملوك، چاپ‌اول، بيروت، دارالكتب‌العلميه، 1407ق، ج‌2، ص‌647

.2. تاريخ‌طبري، ج‌3، ص‌38.
3عبدالله‌بن‌سبا، علامه‌سيد‌مرتضي‌عسكري، ج‌3 (ترجمه‌فارسي)   4

4 . كمال‌الدين‌و تمام‌النعمه، محمدبن‌علي‌بن‌بابويه‌(شيخ‌صدوق)، ج‌1، ص‌289، ح‌1، تحقيق‌علي‌اكبر غفاري، قم، مؤ‌سسه‌النشر الاسلامي، 1416

جهت دانلود مقاله اینجا کلیک کنید.

تمامی حقوق این سایت محفوظ می باشد.درج مطالب باذکر منبع بلامانع است
All rights are reserved.
راه اندازی، اجرا و بروزرسانی: توسعه اطلاعات سحرگاه (متين تايم) بهار 1392     Powered by: MatinTime (Development of Information) 2013