سه شنبه ٢٥ مهر ١٣٩٦
فارسی : الفارسیه : Persianعربی : العربیه : Arabicانگلیسی : الانجلیزیه : English
آخرین مفالات
پاریس قربانی تکفیر
سید ابوالفضل حسینی
بررسی ریشه های ایدئولوژیک حوادث تروریستی پاریس
بعد از حوادث فرانسه بسیاری از تحلیلگران داخلی مثل همیشه، ریشه این حمله ها را صرفا از نگاه سیاسی مورد بررسی قرار دادند و حمایتهای غرب از این گروهها را دلیل رشد این گروهها و قوت گرفتن آنها دانستند. البته این تحلیل تا حدود زیادی صحیح و قابل قبول است اما آنچه در این زمان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و وظیفه ما است که آن را گوشزد کنیم، بررسی ریشه های ایدئولوژیک این حوادث است.
 ١٩:٣٤ - سه شنبه ٢٦ آبان ١٣٩٤ - نظرات : ٠متن کامل >>
هیس! دخترها فریاد نمی زنند
چ
بشارت به یک شهروند هزاره سوم
بوسیدن روی ماه
همرنگ جماعت!
از ماست که بر ماست
یادگیری شرطی
طهارت نفس و درک معارف قرآن
شرطی سازی کنشگر
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 3594
 بازدید امروز : 976
 کل بازدید : 1038570
 زمان بازدید : 0/1250
عصمت امام2
عصمت امام 2

 منبع : پايگاه علمي تحقيقاتي مغناطيس

 نويسنده : مهدی یاوری    ایمیل : reyhanah83@yahoo.com

 نوشته شده در تاريخ : 1392/04/02   ( آخرين ويرايش : 1392/07/27 )

بسم الله الرّحمن الرّحیم

دلیل عقلی درمورد عصمت امام :

- قاعده لطف و ادادمه دهنده کار انبیاء بودن امام دودلیل عقلی برعصمت ائمه است :

یعنی ایتکه فعل خدا دارای هدف است وغایتی دارد که همان قرب الهی وتجلی اسماء الهی شدناست و انسان هم برای رسیدن به آن هدف آفریده شده استاما چون خود انسانبه تنهایی شرایط برای او مهیا نیست و عقل او و آگاهی او هم کافی نیست پس خدا باید پیامبرانی ار ارسال کند تا هدایت شویم اما بعد از پیامبر خاتم با توجه به عمر کوتاه پیامبر از زمان بعثت تا وفات واینکه حضرت نتوانستد تمام دین را به طور کامل وبه طور مفصل بین کند امامان باید ادامه دهنده راه پیامبر باشندکه اگر یکی از این سه چیز نبود مثلا عمر پیامبر طولانی بود یا اینکه پیامبردر شرایط مختلف زمانی وومکانی با مردم گوناگون دین را تفصیل می دادندویا بعد از پیامبر پیامبران دیگری بودند دیگر نیاز به امام نبود پس بعد از پیامبر باید امامانی باشند که ادامه دهنده را آنان باشند ومردم هم با اطاعت صددرصد ازآنها به کمال برسندباید امام معصوم باشند.

اما دلیل از قرآن :

بهترین آیه آیه تطهیر است که در سوره احزاب آیه33می فرماید:

إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكمُ‏ْ تَطْهِيرًا(33)

در روایات متعدد از اهل تسنن آمده است که این آیه بر پنج تن آل عبا و فرزندان امام حسین علیهم السلام نازل شده است  نه بر زنان پیامبر مثلا در تفسی الدر المنثور سیوطی که از علماء بزرگ اهل تسنن است روایات متعدد آمده مثل:

و أخرج ابن جرير و ابن المنذر و ابن أبى حاتم و الطبراني و ابن مردويه عن أم سلمة رضى الله عنها زوج النبي صلى الله عليه و سلم ان رسول الله صلى الله عليه و سلم كان بينهما على منامة له عليه كساء خيبرى فجاءت فاطمة رضى الله عنها ببرمة فيها خزيرة فقال رسول الله صلى الله عليه و سلم ادعى زوجك و ابنيك حسنا و حسينا فدعتهم فبينما هم يأكلون إذ نزلت على رسول الله صلى الله عليه و سلم إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً فأخذ النبي صلى الله عليه و سلم بفضلة إزاره فغشاهم إياها ثم أخرج يده من الكساء و أومأ بها إلى السماء ثم قال اللهم هؤلاء أهل بيتي و خاصتي فاذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهيرا قالها ثلاث مرات قالت أم سلمة رضى الله عنها فأدخلت رأسي في الستر فقلت يا رسول الله و أنا معكم فقال انك إلى خير مرتين‏

و أخرج الطبراني عن أم سلمة رضى الله عنها قالت جاءت فاطمة رضى الله عنها إلى أبيها بثريدة لها تحملها في طبق لها حتى وضعتها بين يديه فقال لها أين ابن عمك قالت هو في البيت قال اذهبي فادعيه و ابنيك فجاءت تقود ابنيها كل واحد منهما في يد و على رضى الله عنه يمشى في أثرهما حتى دخلوا على رسول الله صلى الله عليه و سلم فأجلسهما في حجره و جلس علي رضى الله عنه عن يمينه و جلست فاطمة رضى الله عنها عن يساره قالت أم سلمة رضى الله عنها فأخذت من تحتي كساء كان بساطنا على المنامة في البيت

برای دانلود فایل الکترونیکی مقاله(پی دی اف) به صفحه آخرمراجعه فرمایید.

<< آخرین صفحه   1 2 3   اولین صفحه >>
تمامی حقوق این سایت محفوظ می باشد.درج مطالب باذکر منبع بلامانع است
All rights are reserved.
راه اندازی، اجرا و بروزرسانی: توسعه اطلاعات سحرگاه (متين تايم) بهار 1392     Powered by: MatinTime (Development of Information) 2013