فارسی : الفارسیه : Persianعربی : العربیه : Arabicانگلیسی : الانجلیزیه : English
سه شنبه ٢١ آذر ١٣٩٦
تقویم
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
عضویت در سرویس خبری
نام :   
ایمیل :   
اعتقادات مؤسس وهابی 1
اعتقادات مؤسس وهابی چه بود؟ (1)

 منبع : پايگاه علمي تحقيقاتي مغناطيس

 نويسنده : سيدحسين حسيني    ایمیل : meghnatis.ir@gmail.com

 نوشته شده در تاريخ : 1392/04/02   ( آخرين ويرايش : 1392/07/27 )

بسم الله الرّحمن الرّحیم

محمد بن عبد الوهاب زمانی که در جمع عده ای از نجد توفیقی پیدا کرد ، اولین سخنی که بیان داشت بحث توحید بود. او معتقد بود مسلمانان در توحید که اساس اسلام  است دچار اشکالند پس مشرکند و باید همچون پیامبر(ص) که از توحید مردم شروع کردند ما نیز ابتدا از توحید شروع کنیم. بنابر تعريف محمد بن عبدالوهاب توحيد بر سه اصل استوار است: توحيد الربوبيه (شناخت خدا فقط با صفت رب، پروردگار و آفريننده جهان، او که مرگ و زندگي به دست اوست)؛ توحيد الاسماء و الصفات (تصريح مطلق نام‏ها و صفت‏هايي که در قرآن ذکر شده است، بدون هيچ تأويلي، و حرمت به کار بردن اين نام‏ها براي غير خدا، براي مثال حتي کلمه کريم) و توحيد العباده (توجه در همه عبادات به خدا).

محمد بن عبد الوهاب در نوع اول توحید با رد اجماع عالمانه پيشينيان، نخستين جزء سازنده توحيد يعني اقرار به زبان را در اصل بي‏ارزش مي‏داند و براي کسب صفت مسلمان کافي نمي‏داند، زيرا به ادعاي او مشرکان دوران جاهليت عربستان هم به خدا ايمان داشتند. درباره نوع دوم توحيد او بيش از تکرار گفته‏هاي ابن‏تيميه که بي‏شباهت به جسم دانستن خدا نيست،چیز دیگری نمی گوید. نوع سوم توحيد، است که از نظر محمد بن عبدالوهاب، مرز دقيق بين اسلام و کفر، بين توحيد و شرک را مشخص مي‏کند. بخشي از استدلال او اين است که اصل توحيد العباده حتي پيش از اعمال عبادي مانند نماز، زکات، روزه و حج بر رسول خدا نازل شد و اين اصل بود که توانست به صورت عمل درآيد و بنابراين مقدم بر اين اعمال است. درست به همين صورت است که توحيد الربوبيه براي مسلمان ناميدن فرد کافي نيست، و اگر از اصل توحيد العباده - بر اساس تعريف فرقه وهابي - از آن تخلف ورزد نمي‏تواند با انجام اعمال عبادي به آن خصلت دست يابدعبد الوهاب می گفت :هرگاه يک عمل عبادي، به هر صورتي، شامل چيزي به جز پرستش خدا باشد اين تخلف اتفاق مي‏افتد. مثال‏هاي فراواني براي تخلف وجود دارد. دعا به اميد برآورده شدن بهتر حاجت، به کار بردن جمله‏هايي مانند به حرمت...، يا استعانت و استغاثه که از رسول خدا يا بزرگان ديگر نام برده شود، يا از چيزهاي مادي يا اشياء معنوي به شکل کلماتي که درخواست کمک از شخص معيني به جز خدا باشد، حتي اگر شخص مورد نظر وسيله يا شفيعي براي کمک الهي باشد، توسل، يا در نظر داشتن اشخاصي هر چند بلند مرتبه، به عنوان وسيله‏اي براي امکان نزديکي به خدا؛ زنده دانستن و وسيله قرار دادن مردگان به صورت دعا حتي بدون هدف عبادت؛ انتظار از، يا آرزوي، شفاعت از پيامبران، اوليا، شهيدان و ديگر بزرگان؛ تبرک جستن به قبرها؛ زيارت قبور به عنوان انجام عملي درست و با قصد قبلي و ساختن و برافراشتن بنايي بر فراز چنين قبرهايي، همه‏ي اين‏ها سبب نقض توحيد العباده مي‏شود و مرتکب آن مشرک است. به عبارت ديگر توحيد العباده را فقط به مفهوم منفي، نه مثبت آن مي‏توان تعريف کرد، اين تعريف ترس را در دل هر وهابي مي‏افکند و طبيعتي ذاتا عيبجويانه در آن پديد مي‏ آورد.

 

 برای دانلود فایل الکترونیکی مقاله(پی دی اف) به صفحه آخرمراجعه فرمایید.

<< آخرین صفحه   1 2   اولین صفحه >>
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 3302
 بازدید امروز : 196
 کل بازدید : 1090624
 بازدیدکنندگان آنلاين : 10
 زمان بازدید : 0/1562
راه اندازی، اجرا و بروزرسانی: توسعه اطلاعات سحرگاه (متين تايم) بهار 1392     Powered by: MatinTime (Development of Information) 2013
تمامی حقوق این سایت محفوظ می باشد.