سه شنبه ٢٥ مهر ١٣٩٦
فارسی : الفارسیه : Persianعربی : العربیه : Arabicانگلیسی : الانجلیزیه : English
آخرین مفالات
پاریس قربانی تکفیر
سید ابوالفضل حسینی
بررسی ریشه های ایدئولوژیک حوادث تروریستی پاریس
بعد از حوادث فرانسه بسیاری از تحلیلگران داخلی مثل همیشه، ریشه این حمله ها را صرفا از نگاه سیاسی مورد بررسی قرار دادند و حمایتهای غرب از این گروهها را دلیل رشد این گروهها و قوت گرفتن آنها دانستند. البته این تحلیل تا حدود زیادی صحیح و قابل قبول است اما آنچه در این زمان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و وظیفه ما است که آن را گوشزد کنیم، بررسی ریشه های ایدئولوژیک این حوادث است.
 ١٩:٣٤ - سه شنبه ٢٦ آبان ١٣٩٤ - نظرات : ٠متن کامل >>
هیس! دخترها فریاد نمی زنند
چ
بشارت به یک شهروند هزاره سوم
بوسیدن روی ماه
همرنگ جماعت!
از ماست که بر ماست
یادگیری شرطی
طهارت نفس و درک معارف قرآن
شرطی سازی کنشگر
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2772
 بازدید امروز : 894
 کل بازدید : 1038488
 زمان بازدید : 0/1719
کيسانيه
کيسانيه

 منبع : پايگاه علمي تحقيقاتي مغناطيس

 نويسنده : سيدحسين حسيني    ایمیل : meghnatis.ir@gmail.com

 نوشته شده در تاريخ : 1392/04/02   ( آخرين ويرايش : 1392/07/27 )

بسم الله الرّحمن الرّحیم

کيسانيه از واژه «کيسان» گرفته شده، که صفتي از ماده «کَيِّس»  ؛ يعني زيرک، مي باشد و درباره علت اين اسم گذاري چهار قول است:

الف) لقب يکي از غلامان آزاد شدهِ امام علي علیه السلام  است؛ که در قيام مختار بر ضد بني اميه نقش اصلي را داشته است؛

ب) لقب «ابوعَمره» رئيس پليس کوفه، در زمان تسلط مختار بر کوفه مي باشد؛

ج) لقب محمدبن حنفيه، فرزند امام علي علیه السلام  مي باشد.

د) لقب مختار ثقفي است؛ که محمدبن حنفيه به جهت زيرکي به او گفته است .

و) امام علي علیه السلام  مختار را بر زانوي خود نشاند و او را کيس خواند .

مراد از کيسانيه، پيروان مختاربن ابي عبيده ثقفي است. اين فرقه پنداشتند که محمدبن حنفيه بعد از حسين بن علي علیه السلام امام و مهدي موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف است و در کوه رضوی  به سر مي برد و نزد او آب و عسل نهاده شده و از آنجا ظهور و قيام خواهد کرد.  البته خود محمدبن حنفيه چنين ادعايي نداشته است..

در مورد مختار هم بايد گفت که برخي از عقايد را با انگيزه هاي خاص به وي نسبت داده اند؛ از جمله عقيده به مهدويت و مهدي موعود بودن محمدبن حنفيه؛ در حالي که مختار هيچ ادعاي گزافي نداشته و هيچ عقيده کفرآميزي ابراز نکرده است  و هيچ فرقه و مذهبي تشکيل نداده است و نام کيسانيه در آن زمان اصلاً مشهور و معروف نبوده است. منشأ اين اتهامات و دشمني ها در مورد مختار و تبليغات بر ضد او را مي توان به چند دسته تقسيم کرد:

الف) عاملان و شرکت کنندگان در واقعه خونين کربلا و امويان کوفه؛

ب) اشراف و بزرگان کوفه. چون جمع کثيري از سپاهيان مختار غلامان آزاد شده بودند؛

ج) عبدالله بن زبير و طرفداران و ياران او؛ که مختار را مانع بزرگي براي خود مي دانستند؛

د) امويان مستقر در شام، به رهبري عبدالملک بن مروان .

مختار سال 66ه: 685م در کوفه قيام کرد. هدف او انتقام گرفتن از قاتلان کربلا و قيام بر ضد بني اميه   بود. اين قيام 6 سال پس از شهادت امام حسين علیه السلام  واقع شد. اين گروه را مختاريه هم ناميده اند.

موالي، که ستون فقرات نهضت مختار بودند، خود را شيعه المهدي يا حزب المهدي مي ناميدند.

امام سجاد علیه السلام  هم بر اساس شرايط و مصالح، از به عهده گرفتن قيام خودداري کرد؛ و مختار هم قيام خود را منتسب به محمدبن حنفيه نمود. برخي گفته اند محمدبن حنفيه نماينده تام الاختيار امام سجاد علیه السلام  بوده است..

 

 برای دانلود فایل الکترونیکی مقاله(پی دی اف) به صفحه آخرمراجعه فرمایید.

<< آخرین صفحه   1 2   اولین صفحه >>
تمامی حقوق این سایت محفوظ می باشد.درج مطالب باذکر منبع بلامانع است
All rights are reserved.
راه اندازی، اجرا و بروزرسانی: توسعه اطلاعات سحرگاه (متين تايم) بهار 1392     Powered by: MatinTime (Development of Information) 2013