سه شنبه ٢٥ مهر ١٣٩٦
فارسی : الفارسیه : Persianعربی : العربیه : Arabicانگلیسی : الانجلیزیه : English
آخرین مفالات
پاریس قربانی تکفیر
سید ابوالفضل حسینی
بررسی ریشه های ایدئولوژیک حوادث تروریستی پاریس
بعد از حوادث فرانسه بسیاری از تحلیلگران داخلی مثل همیشه، ریشه این حمله ها را صرفا از نگاه سیاسی مورد بررسی قرار دادند و حمایتهای غرب از این گروهها را دلیل رشد این گروهها و قوت گرفتن آنها دانستند. البته این تحلیل تا حدود زیادی صحیح و قابل قبول است اما آنچه در این زمان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و وظیفه ما است که آن را گوشزد کنیم، بررسی ریشه های ایدئولوژیک این حوادث است.
 ١٩:٣٤ - سه شنبه ٢٦ آبان ١٣٩٤ - نظرات : ٠متن کامل >>
هیس! دخترها فریاد نمی زنند
چ
بشارت به یک شهروند هزاره سوم
بوسیدن روی ماه
همرنگ جماعت!
از ماست که بر ماست
یادگیری شرطی
طهارت نفس و درک معارف قرآن
شرطی سازی کنشگر
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2173
 بازدید امروز : 945
 کل بازدید : 1038539
 زمان بازدید : 0/0938
واقفيه
واقفيه

 منبع : پايگاه علمي تحقيقاتي مغناطيس

 نويسنده : سيدحسين حسيني    ایمیل : meghnatis.ir@gmail.com

 نوشته شده در تاريخ : 1392/04/02   ( آخرين ويرايش : 1392/07/27 )

بسم الله الرّحمن الرّحیم

فرقه واقفيه به مهدويت امام موسي کاظم(علیه السلام ) (شهادت183) قائل هستند،   بر آن حضرت متوقف شدند و در انتظار او نشستند.   البته منظور آنان از مهدي، مفهوم نجات بخشي آن بود که وا نمود کردند او نمرده و ظهور خواهد کرد.

اين گروه از واقفيه را «ممطوريه» و «موسويه» يا «موسائيه» هم گفته اند. اينان امام هشتم را وکيل پدرش مي دانستند؛ نه جانشين او. ممطوره لقبي است منفي و زشت؛ که پيروان امام هشتم به اين گروه دادند؛

«ما انتم اِلاّ کِلابٌ ممطورهُ؛

شما چيزي جز سگ هاي باران خورده نيستيد.»

همچنين فرقه بشيريّه که به محمدبن بشير از موالي بني اسد و از اصحاب امام موسي کاظم(علیه السلام) منسوبند؛ (کسي که در زمان امام بر آن حضرت دروغ هاي فراواني مي بست). پيروان او پس از شهادت امام موسي کاظم(علیه السلام ) به توقف قائل شدند؛ که امام وفات نيافته و تا چندي در بين مردم زندگي مي کرد و براي اهل نور به صورت نور و براي اهل ظلمت به صورت ظلمت خود را نشان مي داده است. ياران بشير معتقد بودند که امام موسي کاظم(علیه السلام ) همان مهدي قائم است و نمرده و فقط غايب شده است.

در مجموع عقيده واقفيه و بشيريه درست نيست؛ چون مسلّم است که حضرت هم مانند اجداد خود از دنيا رفته اند. شهادت امام کاظم(علیه السلام ) به قدري مشهور است که مرگ هيچ يک از پدران عالي قدرش بدان شهرت نرسيده؛ چون به امر هارون الرشيد جنازه مبارکش را به قضات و شهود نشان دادند تا گواهي دهند که حضرت به مرگ طبيعي مرده است. سپس جنازه را بر سر جسر (پل) بغداد نهادند تا همگان ببينند.

شيخ طوسي مي فرمايد: وفات آن حضرت مشهورتر از آن است که محتاج به ذکر روايت باشد و کسي که مخالف آن است، در حقيقت منکر بديهيات است.

محمدبن يعقوب کليني با سند خود از علي بن جعفر و او از برادرش امام کاظم(علیه السلام ) نقل کرده که فرمود:

هنگامي که پنجمين امام از فرزندان هفتمين امام (امام کاظم) غايب شد، مواظب دينتان باشيد. همانا صاحب اين امر را غيبتي است؛ به گونه اي که معتقدان به امامت او، از اين عقيده باز مي گردند و اين امتحاني است از جانب خداوند...

و نيز داوودبن کثير رقّي مي گويد:

از ابوالحسن موسي بن جعفر(علیه السلام ) درباره صاحب اين امر - مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) - پرسيدم، فرمود: «او رانده شده (از نزد مردم) و تنهاي غريب و غايب از اهلش و تنها فرزند پدرش مي باشد».

جهت دانلود مقاله اینجا کلیک کنید.

تمامی حقوق این سایت محفوظ می باشد.درج مطالب باذکر منبع بلامانع است
All rights are reserved.
راه اندازی، اجرا و بروزرسانی: توسعه اطلاعات سحرگاه (متين تايم) بهار 1392     Powered by: MatinTime (Development of Information) 2013