سه شنبه ٢١ آذر ١٣٩٦
فارسی : الفارسیه : Persianعربی : العربیه : Arabicانگلیسی : الانجلیزیه : English
آخرین مفالات
پاریس قربانی تکفیر
سید ابوالفضل حسینی
بررسی ریشه های ایدئولوژیک حوادث تروریستی پاریس
بعد از حوادث فرانسه بسیاری از تحلیلگران داخلی مثل همیشه، ریشه این حمله ها را صرفا از نگاه سیاسی مورد بررسی قرار دادند و حمایتهای غرب از این گروهها را دلیل رشد این گروهها و قوت گرفتن آنها دانستند. البته این تحلیل تا حدود زیادی صحیح و قابل قبول است اما آنچه در این زمان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و وظیفه ما است که آن را گوشزد کنیم، بررسی ریشه های ایدئولوژیک این حوادث است.
 ١٩:٣٤ - سه شنبه ٢٦ آبان ١٣٩٤ - نظرات : ٠متن کامل >>
هیس! دخترها فریاد نمی زنند
چ
بشارت به یک شهروند هزاره سوم
بوسیدن روی ماه
همرنگ جماعت!
از ماست که بر ماست
یادگیری شرطی
طهارت نفس و درک معارف قرآن
شرطی سازی کنشگر
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2187
 بازدید امروز : 134
 کل بازدید : 1090562
 زمان بازدید : 0/1250
پلورالیسم دینی
پلورالیسم دینی

 منبع : پايگاه علمي تحقيقاتي مغناطيس

 نويسنده : مسلم کامیاب    ایمیل : moslemkam@yahoo.com

 نوشته شده در تاريخ : 1392/04/02   ( آخرين ويرايش : 1392/07/27 )

بسم الله الرّحمن الرّحیم

دومین دیدگاه شمول گرایی دینی است . این نطریه حد وسط دو نظریه دیگر یعنی انحصار گروی و کثرت گروی دینی است . شمول گرایان همانند انحصار گرایان بر این باورند که تنها یک راه برای وصول به هدف غایی دین وجود دارد و این راه فقط در دین خلاصه می شود. البته همه می توانند در این مسیر قدم بردارند به شرط آنکه به قوانین آن ملتزم باشند .همچنین شمول گرا همانند کثرت گرا اعتقاد دارد که لطف و عنایت خداوند به انحاء مختلف در ادیان متعدد متجلی است ؛ به عبارت دیگر هر کس می توان رستگار شود حتی اگر از اصول اعتقادی دین خاص بی خبر باشد. لذا بر خلاف انحصار گرا می پذیرد که پیروان سایر ادیان می توانند اهل رستگاری باشند به عبارت دیگر شمول گرا میان حقانیت و رستگاری تفکیک می کند، حقانیت منحصر به یک دین است ولی رستگاری شامل پیروان دیگر ادیان هم می شود نسبت به این دیدگاه نکاتی قابل توجه است اولا جای این پرسش است که افراد نتوانند بدون هر گونه اطلاع ار آئین مسیحیت رستگار شوند چه لزومی دارد که به گفته رانر آنان را مسیحیان گمنام و ناشناس بخوانیم ؟چرا باید دین آنها را تغییردهیم از سوی دیگر امروزه در جها ن سوالی دیگر مطرح است و آن اینکه امروزه در جهان ادیان متعددی وجود دارد که هر کدام خود را در دین مطلق می نامند از این رو نظریه شمول گرائی در تک تک آنها صادق است بر این اساس چگونه می توان فهمید و اثبات کرد که ادعای کدام حق است.

اگر این سوال را به قران عرضه کنیم پاسخ را دریافت خواهیم کرد قران می فرماید اولا باید از آئینی تبعیت کرد که بر بصیرت و منطق استوار باشد.

قل هذه سبیلی ادعوالی الله انا و من اتبعنی "بگو این است راه من که خود و پیروانم ،دیگران را با بصیرت و اگاهی به سوی خدا دعوت می کنم. ثانیا قرآن از دیگران می خواهد تا به درستی بر مدعای خود برهان بیاورد ولی آنها هیچ استدلالی به نفع خود ندارند.

قل هاتو برهانکم ان کنتم صادقین "بگو برهان خود را بر این مدعا بیاورید اگر راست می گویید.

رویکرد شمول گرائی به یک معنا می تواند صحیح و قابل دفاع باشد و آن هر کس در هر کجای جهان می تواند با پیروی و تبعیت از شریعت مقدس اسلام به نجات و رستگاری برسد  ونسبت به آنها کامل تر . در عین حال کسانی که به شریعت اسلام ایمان نیاوردند اگر ایمان نیاوردن آنها از سر عمد و عناد نباشد و در اعمال خود رضای خدا را در نظر گرفته باشند می توان گفت اعمالشان مستحق پاداش است.

ادامه دارد...

برگرفته از آراء کوئیلئو اثر محمد تقی فغالی

جهت دانلود مقاله اینجا کلیک کنید.

 

تمامی حقوق این سایت محفوظ می باشد.درج مطالب باذکر منبع بلامانع است
All rights are reserved.
راه اندازی، اجرا و بروزرسانی: توسعه اطلاعات سحرگاه (متين تايم) بهار 1392     Powered by: MatinTime (Development of Information) 2013