بسم الله الرّحمن الرّحیم
مقدمه
پویانمایی یا انیمیشن هنر ساخت تصاویر متحرک و پویای دو بعدی یا سه بعدی است که با استفاده از طرح ها و رنگ های جذاب با هدفی رسانه ای ساخته می شود. انیمیشن ها از دیرباز علاقه مندان فراوانی بین گروه های مختلف سنی داشته است و در تبلیغات و انتقال پیام ها بسیار پر ثمر ظاهر شده است.
این نوع تصویر سازی رسانه ای، در ابتدا نوعی نمایش تصویری برای کودکان و نوجوانان به حساب می آمد، اما امروزه همچون باقی محصولات رسانه ای با توجه به پیشرفت تکنولوژی، گسترش فراوان پیدا کرده و اوقات تمامی گروه های سنی را با توجه به فراوانی تنوعش، به خود اختصاص داده است.
انیمیشن، رسانه تاثیرگذار:
انیمیشن به عنوان یکی از اقسام رسانه، با چیدن پازلی از اطلاعات در سری های متفاوت، به صورت یک سریال و البته بسیار نرم، آرام و غیرمحسوس و بیشتر از طریق ناخودآگاه افراد بر آنان تاثیر می گذارد، به شکلی که مخاطب در کوتاه مدت کمتر متوجه تغییرات می شود اما پس از گذشت مدتی با توجه به عدم آشنایی با اصول تاثیر گذار و ویژگی های انیمیشن، باورها و اعتقاداتش مورد هجوم واقع شده و دستخوش تغییرات عمده می گردد.
ویژگی های انیمیشن تاثیرگذار:
1. سادگی و بی آلایشی
انیمیشن ها از زبان و دنیای کودکانه سخن می گویند و همچون کودکان، ساده، بی آلایش و معصومانه با مخاطب خود ارتباط برقرار می کنند. شخصیتهاي ساده و دوستداشتني دنياي كارتون به سازنده اجازه می دهد که با چهره ای ساده و معصوم تمام مفاهیم مورد نظر خود را انتقال دهد و مخاطب هم با کمال میل این مفاهیم را بپذیرد.
2. برقراری ارتباط همزاد پندارانه:
ویژگی اول -سادگی و بی آلایشی- ، باعث تحریک حس همزاد پنداری و غوطه وری مخاطب در شخصیت های داستان می شود. برقراری ارتباط با فضای کودکی به سادگی انجام می شود به همبین جهت کودکان را به راحتی تحت تاثیر قرار داده و مخاطبان بزرگسال را هم به ایام کودکی برده و بر آنان نفوذ می کند.
. Animation
برای دانلود فایل الکترونیکی مقاله(پی دی اف) به صفحه آخرمراجعه فرمایید. |