سه شنبه ٢٥ مهر ١٣٩٦
فارسی : الفارسیه : Persianعربی : العربیه : Arabicانگلیسی : الانجلیزیه : English
آخرین مفالات
پاریس قربانی تکفیر
سید ابوالفضل حسینی
بررسی ریشه های ایدئولوژیک حوادث تروریستی پاریس
بعد از حوادث فرانسه بسیاری از تحلیلگران داخلی مثل همیشه، ریشه این حمله ها را صرفا از نگاه سیاسی مورد بررسی قرار دادند و حمایتهای غرب از این گروهها را دلیل رشد این گروهها و قوت گرفتن آنها دانستند. البته این تحلیل تا حدود زیادی صحیح و قابل قبول است اما آنچه در این زمان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و وظیفه ما است که آن را گوشزد کنیم، بررسی ریشه های ایدئولوژیک این حوادث است.
 ١٩:٣٤ - سه شنبه ٢٦ آبان ١٣٩٤ - نظرات : ٠متن کامل >>
هیس! دخترها فریاد نمی زنند
چ
بشارت به یک شهروند هزاره سوم
بوسیدن روی ماه
همرنگ جماعت!
از ماست که بر ماست
یادگیری شرطی
طهارت نفس و درک معارف قرآن
شرطی سازی کنشگر
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 4104
 بازدید امروز : 964
 کل بازدید : 1038558
 زمان بازدید : 0/1875
مقوله زمان و مکان
مقوله زمان و مکان

 منبع : پایگاه علمی و تحقیقاتی مغناطیس

 نويسنده : میرزا مصطفی دهقانی     ایمیل : amirzamostafa@yahoo.com

 نوشته شده در تاريخ : 1392/04/03   ( آخرين ويرايش : 1392/07/27 )

بسم الله الرّحمن الرّحیم

قال فی ص 274 شرح التّجرید: و یجب فی النّبیّ العصمة لیحصل الوثوق فیحصل الغرض و لوجوب المتابعة و ضدّها و الإنکار علیه.
قال: و کمال العقل و الذّکاوة و الفطنة و قوّة الرّأی و عدم السّهو و کلّما ینفر عنه من دنائة الآباء و عهر الأمّهات و الفطانة و الإبنة و شبهها و الأکل علی الطّریق و شبهه.
قال فی صفحة 275: و طریق معرفة صدقه ظهور المعجزة علی یده و هو ثبوت ما لیس بمعتاد أو نفی ما هو معتاد مع خرق العادة و مطابقة الّدعوی.
أعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم
و إذ قال ربّک للملائکة إنّی جاعل فی الأرض خلیفة {آیه 30 بقرة}.

بررسی مختصری درباره¬ی تقدّم خلیفه از جمیع جهات بر سایر مردم دنیا
چرا در آیه¬ی شریفه خلیفه را بر مخلّف علیهم مقدّم داشته است؟
اگر اوّل مخلّف علیهم را خلق می نمود بعد خلیفه را یا او را انسان عادی معرّفی کرد مثلا" می فرمود - إنّی جاعل فی الأرض إنسانا" و بشرا" - چه لازم می آمد؟! تنافی فرضی بین این آیه و آیه¬ی 71 سوره ص و نظائر آن با برهان أعمّ وأخصّ و موافق بودن سایر آیات در جعل حجّت با این آیه¬ی شریفه بر طرف می شود!
و بعد از تکثّر نسل انسان ها یک فرد را به عنوان خلیفه از میان آن ها برای آن ها معرّفی می کرد.
دلیل این است که نقض غرض لازم می آمد زیرا باید انسان های مفسد را مثل قابیل توبیخ نمی کرد پس در می یابیم که در حکمت متعالیه¬ی پروردگار عالم فاسد و مفسد اعمّ از قبح فعلی و فاعلی هر دو عقلا" قابل توبیخ و ندامت است.
بنابراین اگر خلیفه و حجّت قبل از مخلّف علیهم برای بشریّت معرّفی نمی شد و انسان منزّه و وارسته ای را به عنوان کنترل کننده¬ی فساد و بیان کننده¬ی مضرّات دنیوی و اخروی آن و تعیین کننده¬ی طرق صلاح و فساد را برای آن ها از جانب پروردگار بیان نمی نمود{مضافا" بر این که اعلان نبوّت کلّا" توأم با اعجاز عملی و قولی بوده است و عقلا" نیز نبی بدون اعجاز غیر قابل قبول است}دیگر توبیخ خداوند اهل فساد را و مذمّت نمودن و وعده¬ی عذاب بر آنان عقلا" قبیح بود چون حجّت و خلیفه در میان نبوده تا نور و ظلمت و حق و ناحق را به آن ها بنمایاند و آن ها را تبلیغ کند.
و برای تثبیت برهانی قضیّه به جلد 12 بحارالأنوار رجوع شود و در آنجا آمده است:
که خداوند حوّا را بعد از آدم آفریده و بعد از مشاهده¬ی آدم به او عرض کرد: پروردگارا این موجود چیست؟!
وحی نازل شد آن همسر توست.
عرض نمود اولین دستور تو بر من نسبت به همسرم چیست؟
وحی آمد: تکالیف شرعیّه را به او یاد بده.
این روایت شریفه ضمیمه شده به آیه¬ی شریفه¬ی مذکوره و به حدیث شریف {لو خلت الأرض من حجّة طرفة عین لساخت بأهلها}، ادّعای ما را در چهارچوب برهان و تعلیل به اثبات می رساند که زمین را بدون حجّت فاقد ارزش علی الإطلاق معرّفی می کند نه بدون انسان و بشر!

 

 برای دانلود فایل الکترونیکی مقاله(پی دی اف) به صفحه آخرمراجعه فرمایید.

 

<< آخرین صفحه   1 2 3 4   اولین صفحه >>
تمامی حقوق این سایت محفوظ می باشد.درج مطالب باذکر منبع بلامانع است
All rights are reserved.
راه اندازی، اجرا و بروزرسانی: توسعه اطلاعات سحرگاه (متين تايم) بهار 1392     Powered by: MatinTime (Development of Information) 2013