چهارشنبه ٢٦ مهر ١٣٩٦
فارسی : الفارسیه : Persianعربی : العربیه : Arabicانگلیسی : الانجلیزیه : English
آخرین مفالات
پاریس قربانی تکفیر
سید ابوالفضل حسینی
بررسی ریشه های ایدئولوژیک حوادث تروریستی پاریس
بعد از حوادث فرانسه بسیاری از تحلیلگران داخلی مثل همیشه، ریشه این حمله ها را صرفا از نگاه سیاسی مورد بررسی قرار دادند و حمایتهای غرب از این گروهها را دلیل رشد این گروهها و قوت گرفتن آنها دانستند. البته این تحلیل تا حدود زیادی صحیح و قابل قبول است اما آنچه در این زمان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و وظیفه ما است که آن را گوشزد کنیم، بررسی ریشه های ایدئولوژیک این حوادث است.
 ١٩:٣٤ - سه شنبه ٢٦ آبان ١٣٩٤ - نظرات : ٠متن کامل >>
هیس! دخترها فریاد نمی زنند
چ
بشارت به یک شهروند هزاره سوم
بوسیدن روی ماه
همرنگ جماعت!
از ماست که بر ماست
یادگیری شرطی
طهارت نفس و درک معارف قرآن
شرطی سازی کنشگر
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 1931
 بازدید امروز : 420
 کل بازدید : 1039081
 زمان بازدید : 0/1250
خود چیست؟
خود چیست؟

 منبع : پایگاه علمی و تحقیقاتی مغناطیس

 نويسنده : نفیسه مقیسه    ایمیل : hamdel87@yahoo.com

 نوشته شده در تاريخ : 1392/04/03   ( آخرين ويرايش : 1392/07/27 )

بسم الله الرّحمن الرّحیم

ما كه هستيم؟ شبيه چه هستيم؟ هدف¬هايمان چيست؟ ديگران درباره ما چگونه مي‏انديشند؟ اينها نمونه پرسش-هايي هستند كه به «خود» ما اشاره مي‏كنند. خودِ ما جنبه‏هاي مختلفي دارد، مانند: بدن يا جسم ما، احساسات ما، افكار ما، باورهاي ما، برداشت¬هاي ما از خودمان و عملكردهاي ما كه بهتر است براي كشف و شناخت آنها گام برداريم. پس مي‏توانيم از زاويه¬هاي مختلفي به خويش بنگريم و خودشناسي خود را در حوزه‏هاي گوناگون دسته‌بندي كنيم1:
الف) خودِ فيزيكي
نخستين بخش از خود كه آسان‏تر مي¬توان آن را شناخت، خود فيزيكي است. خودشناسي فيزيكي، به احساس و تصور خوب يا بدي گفته مي‏شود كه نسبت به بدن خود داريم. به ياد داشته باشيم كه بخشي از ارتباط ما با ديگران، از اين طريق صورت مي‏گيرد و آنها در نخستين برخورد و پيش از هرآشنايي، چهره‏ ما را مي‏بينند و اگر ظاهربين باشند، بر اساس چهره درباره ما قضاوت خواهند كرد.
در مرحله بعد، حركت¬هايي كه اندام ظاهري انجام مي‏دهند، مهم است. كانال ارتباطي كه به آن «زبان بدن» يا «ارتباط غير كلامي» مي‏گويند، داراي عناصر مهمي است، مثل تماس چشمي، فاصله با ديگران، حركت دست و پا، حالت‌هاي صورت و تغيير رنگ چهره. گفتني است همه ما تا حدودي ناخودآگاه، با اين عناصر، پيام‏هاي مختلف كنترل‌نشده‏اي به ديگران ارسال مي‏كنيم. بخش مهمي از خودشناسي فيزيكي اين است كه درباره‏ پيام¬هايي كه از اين طريق به ديگران مي¬دهيم، باخبر شويم و بتوانيم آنها را كنترل كنيم تا پيامي فرستاده شود كه واقعاً منظورمان بوده و در مسير هدف¬هاي ما قرار داشته است.
ب) خودِ واقعي
خود واقعي، دروني‏ترين بخش وجود ماست؛ خودِ ما. ناخودآگاه اين بخش را تا حدودي مي‏شناسيم، ولي از اطرافيان ما، افراد اندكي از اين بخش از وجود ما آگاهند. ما بيشتر اوقات، براي پنهان نگاه داشتن اين بخش از وجود خود بسيار مي‌كوشيم و گاه نگران اين هستيم كه اگر ديگران، خود واقعي ما را بشناسند، علاقه‌شان را به ما از دست بدهند و برخوردشان با ما تغيير كند. كارل راجرز مي‏گويد: «آنچه را من از ديگران پنهان مي‏كنم، بيشتر، همان چيزي است كه آنان از من پنهان مي‏كنند».2
برخي معتقدند خود واقعي وجود ندارد و انسان بر اساس شرايطي كه در آن قرار مي‏گيرد، نقش‏هاي گوناگوني را ايفا مي‏كند. بر اين اساس، خود، از نقش‏هاي گوناگوني تشكيل شده است كه بازيگرش ما هستيم. براي مثال، هنگام سخنراني، نقش استاد را بازي مي‏كنيم. در خانه، نقش همسر يا پدر و يا مادر و گاهي هم نقش يك هيولا را داريم. در تمام اين نقش¬ها يك چيز مشترك است و اوست كه اين نقش¬ها را كنترل و هدايت مي‏كند. منظور از خودِ واقعي، همين بخش است. پس با اين نگرش نيز مي‏توان به خود واقعي دست يافت.
ج) خودِ آرماني
از نخستين جرقه‏هاي خودكاوي در دوران نوجواني، تصاوير آرماني متعدد و گاه مبهمي از خود مي¬آفرينيم و با مقايسه خود با ديگران يا مطالعه در زمينه‌هاي مختلف اعتقادي و اجتماعي، به اين مي¬انديشيم كه چگونه به نظر مي‏رسيم يا بهتر است چگونه به نظر برسيم. گاه در اين مقايسه‏ها به اين نتيجه مي¬رسيم كه زندگي برخي مردم چقدر ايدئال و خوب است و آرزو مي¬كنيم ما هم مثل آنان بشويم. در چنين افكار و آرزوهايي، خود آرماني تشكيل مي‏شود.
تصوير ايدئال ذهني برخي افراد، آن‌چنان دور از دسترس است كه هرچه تلاش مي‌كنند، به آن نمي‏رسند. در نتيجه اين ناكامي، احتمال نااميدي و افسردگي بسيار زياد است. اگر خودِ آرماني افراد، واقع‏بينانه شكل بگيرد، زمينه‌ساز رشد و پيشرفت خواهد شد و اگر غيرواقعي و دست‌نايافتني باشد، به نااميدي، افسردگي و پوچي مي¬انجامد.
د) خودِ اجتماعي
تصور مي‏كنيد ديگران درباره شما چه نظري دارند؟ ما در ميان جمع و گروه‏هاي مختلف چگونه رفتار مي‏كنيم؟ اطرافيان ما در محيط‏هاي مختلف، چه كنش¬ها و واكنش‏هايي از ما انتظار دارند؟ بهتر است گاهي به تفاوت رفتار خود در ميان جمع دوستان صميمي يا گروه‏هاي رسمي‏تر مثل همكاران در محيط كار بينديشيم. در هر گروه، افراد با رفتار و انتظارهاي خود، غيرمستقيم به ما فشار مي‏آورند تا با آنان هم¬نوا و هماهنگ شويم. ما ناخواسته تشويق مي‏شويم شبيه افرادي گرديم كه بيشتر با آنان سر و كار داريم. بنابراين، ويژگي¬هاي فردي خود و شرايط اجتماعي‏، در روند تشكيل خود اجتماعي مؤثرند.
هـ) خودِ معنوي
جنبه معنوي خود، با باورهاي ما، چه باورهاي مذهبي و چه ديدگاه‏هاي انساني، ارتباط دارد. آگاهي از اين جنبه به ما كمك مي‏كند انتظار نداشته باشيم همه افراد درباره همه چيز مانند ما فكر كنند. همچنين با داشتن چنين آگاهي، بهتر مي¬توانيم به فردي كه حس معنايي خود را از دست داده است، كمك كنيم، بدون آنكه زياد نصيحت كنيم. كارل راجرز مي‏گويد: «وقتي به انسان‏ها اجازه داده شود خودشان درباره خودشان و اعتقادهايشان تصميم بگيرند، راحت‏تر هستند».3
-
1. شکوهی، مسعود، آشنایی با مهرات های زندگی از دیدگاه اسلام
2. ريتاال اتيكنسون و ديگران، زمينه روان‌شناسي هيلگارد، ترجمه: دكتر براهني و ديگران، ص 469.
3. همان، ص 470.

جهت دانلود مقاله اینجا کلیک کنید.

 

تمامی حقوق این سایت محفوظ می باشد.درج مطالب باذکر منبع بلامانع است
All rights are reserved.
راه اندازی، اجرا و بروزرسانی: توسعه اطلاعات سحرگاه (متين تايم) بهار 1392     Powered by: MatinTime (Development of Information) 2013