سه شنبه ٢١ آذر ١٣٩٦
فارسی : الفارسیه : Persianعربی : العربیه : Arabicانگلیسی : الانجلیزیه : English
آخرین مفالات
پاریس قربانی تکفیر
سید ابوالفضل حسینی
بررسی ریشه های ایدئولوژیک حوادث تروریستی پاریس
بعد از حوادث فرانسه بسیاری از تحلیلگران داخلی مثل همیشه، ریشه این حمله ها را صرفا از نگاه سیاسی مورد بررسی قرار دادند و حمایتهای غرب از این گروهها را دلیل رشد این گروهها و قوت گرفتن آنها دانستند. البته این تحلیل تا حدود زیادی صحیح و قابل قبول است اما آنچه در این زمان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و وظیفه ما است که آن را گوشزد کنیم، بررسی ریشه های ایدئولوژیک این حوادث است.
 ١٩:٣٤ - سه شنبه ٢٦ آبان ١٣٩٤ - نظرات : ٠متن کامل >>
هیس! دخترها فریاد نمی زنند
چ
بشارت به یک شهروند هزاره سوم
بوسیدن روی ماه
همرنگ جماعت!
از ماست که بر ماست
یادگیری شرطی
طهارت نفس و درک معارف قرآن
شرطی سازی کنشگر
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2110
 بازدید امروز : 145
 کل بازدید : 1090573
 زمان بازدید : 0/2187
دیپلماسی هالیوودی
دیپلماسی هالیوودی

 منبع : پایگاه علمی و تحقیقاتی مغناطیس

 نويسنده : محمد دادسرشت تهرانی    ایمیل : hamdel85@yahoo.com

 نوشته شده در تاريخ : 1392/04/03   ( آخرين ويرايش : 1392/07/27 )

بسم الله الرّحمن الرّحیم

گزارش تازه: پس از آنکه جوزف نای مبحث دیپلماسی عمومی را برای نظام سلطه ی آمریکا طرح ریزی کرد و جنبه های مختلف آن را برای سردمداران آمریکایی به عنوان ابزاری برای سلطه ی هر چه بیشتر بر افکار عمومی کشورهای تحت سلطه اش و همچنین کشورهایی که به دنبال سلطه یافتن بر آنهاست، مطرح کرد، سیاستمداران و اتاق های فکر آمریکایی به فکر اعمال این سیاست و کاربردی کردن آن افتادند تا به نحوی بتوانند در کنار چهره ی منفوری که از آمریکا به وجود آمده است، چهره ای با نقاب صلح طلبی و امدادرسان به کشورهای نیازمند و بی پشتوانه، ارائه دهند. در دیپلماسی عمومی که نای مطرح کرده بود نقش رسانه به عنوان یک ابزار تاثیر گذار جمعی و همچنین از نگاه دیگر به عنوان یک ابزار فرهگ ساز، بسیار برجسته شد. رسانه در نگاه دیپلماسی عمومی تنها به انتقال خبرها و تحلیل هایی که در زمینه ی رویدادهای مهم در جوامع رخ می دهد، محدود نمی شود و به بخش دیگری نیز توجه دارد و آن تولید فیلم های سینمایی و مستندهایی است که در مورد جوامع مختلف و اتفاقاتی که در آنها رخ می دهد، می باشد. برای کاربردی کردن این سیاست، آمریکا با استفاده از ابزار دیپلماسی هالیوودی به تولید محصولاتی دست می زند که از یکطرف ناشی از سیاست های سلطه طلبانه و استعمارمنشانه ی این کشور است و از طرف دیگر ناشی از اعتقاد سردمداران این کشور به داشتن رسالت جهانی در حوزه های مختلف برای ایجاد جوامعی ایدآل می باشد.
بنابراین آمریکا برای پیگیری این دو هدف اصلی به دیپلماسی هالیوودی به عنوان چراغ راهی برای تأثیرگذاری نمادهای ارائه شده در فیلم های ساخته شده نگاه می کند و این نمادها را به عنوان نجات دهندگان جوامع بحران زده و توسعه نیافته معرفی می نماید. این تا حدی است که در کنار این سیاست، آمریکا به دنبال نشان دادن چهره ای صلح طلب و حامی کشورهای ضعیف در مقایسه با کشورهای قدرتمند دیگر نیز عمل می نماید.
در اینجا باید اشاره کرد که از پس از وقوع حادثه ی ۱۱ سپتامبر و بلافاصله پس از آن جنگ هایی که به عنوان جنگ های پیشدستانه در سیاست خارجی آمریکا به صورت عملی مطرح شد، آمریکا با حمله به کشورهایی همچون افغانستان و عراق با هدف از بین بردن خطرات تروریسم دست ساز خود و همچنین گسترش دموکراسی و رفاه در این جوامع، موجبات مخدوش شدن چهره ی خود در نگاه جهانیان فراهم کرد و با گذشت زمان و به وجود آمدن فجایع بعد از آن، که به طور مثال مشخص شدن این نکته که بهانه ی حمله به عراق که وجود سلاح های کشتار جمعی بود مبتنی بر فریبکاری ها و دروغ های پنتاگون و سیا بوده است، چهره سیاستمداران آمریکا هر روز بیشتر از دیروز در بین جوامع، به چهره ای فریبکار و قدرت طلب تبدیل شد. بنابراین سیاستمداران آمریکا بیش از گذشته در ساخت فیلم های هالیوودی سرمایه گذاری کردند و نکته ی اصلی اینکه از آن مقطع زمانی به بعد حتی از بازیگران معروف و چهره شده ی هالیوودی نیز به عنوان ابزار دیپلماسی رسانه ای و به دنبال آن دیپلماسی هالیوودی استفاده ی ویژه ای نموده اند. و این استفاده از بازیگران سرشناس هالیوودی نکته ی اصلی در دیپلماسی هالیوودی می باشد.
در این مورد باید به بازیگران معروفی همچون جرج کلونی، آنجلینا جولی و برد پیت اشاره کرد که هر یک با هدفی و با پیش زمینه هایی به نقاط مختلف جهان فرستاده شده اند. در مورد جرج کلنی باید گفت که این بازیگر مشهور هالیوود پس از سال ها حضور در کشوری همچون سودان و دارفور، توانست به صورتی زمینه های تجزیه ی سودان را فراهم کند. او در طول این سال ها بارها به ملاقات روسای جمهور آمریکا رفت و حتی با ظاهری شبیه مردم سودان به اقصی نقاط این کشور نیز سفر کرد و سرانجام توانست دستاوردی بزرگ را در زمینه دستیابی آمریکا به مناطق نفتی سودان با جدایی دو قسمت این کشور فراهم کند. که به طور مثال او هم اکنون با راه اندازی یک کمپین هالیوودی در سودان به دنبال جذب افرادی در این کمپین برای تاثیرگذاری بر سیاست های این کشور است.
در مورد آنجلینا جولی باید گفت که هرچند این فرد به عنوان سفیر صلح و حسن نیت سازمان ملل متحد در رابطه با امور آوارگان معرفی شده است و به طریقی به دنبال تلقین عدم ارتباط او با آمریکا هستند ولی در اصل به عنوان نماینده ی آمریکا در دیپلماسی رسانه ای برای پیشبرد اهداف بلند مدت آمریکا عمل می کند. باید گفت که تا به حال به هر کشوری که سفر کرده که از جمله ی آنها پاکستان، تونس، عراق، لیبی، سومالی و ... بوده است تنها برای نشان دادن چهره ای مظلوم و طرفدار حقوق بشر از آمریکا بوده است. این در حالی است که اگر به گذشته ای نه چندان دور برگردیم در تمامی این کشورها، عامل اصلی به وجود آورنده ی بدبختی ها را آمریکا می یابیم. برای مثال در پاکستان هر چند فردی از هالیوود برای ابراز همدردی با مصیبت زندگان این کشور، رهسپار آن می شود ولی در همان لحظه هواپیماهای نظامی بدون سرنشین آمریکایی، مردم پاکستان را به بهانه های مختلف هدف کشتار خود قرار می دهند.
با این اوصاف باید همیشه این نکته را در نظر داشت که دولت ایالات متحده قصد دلسوزی به حال هیچ ملت و کشوری را ندارد و این منافع اوست که ایجاب می کند برای بازسازی چهره ای زمخت و جنگ طلبی که از خود ارائه داده است، به کمک و یاری کشورهای در حال گذار روی بیاورد و باید دانست که اتاق های فکری که برای اجرایی کردن سیاست های استعماری غرب و به همراه دست های چدنی فرو رفته در دستکش های ابریشمی شان، همیشه به دنبال کنار هم چیدن تکه های پازل استعمار نو هستند تا بتوانند به نتیجه ای برای تأثیر گذاری هر چه بیشتر بر کشورهای هدف دست بیابند. بنابرای دیپلماسی هالیوودی مبتنی بر این اندیشه است که بتواند با ارائه ی الگوهای هالیوودی که به نحوی این الگوها در فیلم هایی با موضوعات مبتلابه کشورهای هدف نقش آفرینی کرده اند، هر چه بیشتر در جلب افکار عمومی و بهبود پیش زمینه های شکل گرفته در مورد جنگ طلبی های آمریکا تلاش کنند.

جهت دانلود مقاله اینجا کلیک کنید.

تمامی حقوق این سایت محفوظ می باشد.درج مطالب باذکر منبع بلامانع است
All rights are reserved.
راه اندازی، اجرا و بروزرسانی: توسعه اطلاعات سحرگاه (متين تايم) بهار 1392     Powered by: MatinTime (Development of Information) 2013