پنج شنبه ٢٣ آذر ١٣٩٦
فارسی : الفارسیه : Persianعربی : العربیه : Arabicانگلیسی : الانجلیزیه : English
آخرین مفالات
پاریس قربانی تکفیر
سید ابوالفضل حسینی
بررسی ریشه های ایدئولوژیک حوادث تروریستی پاریس
بعد از حوادث فرانسه بسیاری از تحلیلگران داخلی مثل همیشه، ریشه این حمله ها را صرفا از نگاه سیاسی مورد بررسی قرار دادند و حمایتهای غرب از این گروهها را دلیل رشد این گروهها و قوت گرفتن آنها دانستند. البته این تحلیل تا حدود زیادی صحیح و قابل قبول است اما آنچه در این زمان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و وظیفه ما است که آن را گوشزد کنیم، بررسی ریشه های ایدئولوژیک این حوادث است.
 ١٩:٣٤ - سه شنبه ٢٦ آبان ١٣٩٤ - نظرات : ٠متن کامل >>
هیس! دخترها فریاد نمی زنند
چ
بشارت به یک شهروند هزاره سوم
بوسیدن روی ماه
همرنگ جماعت!
از ماست که بر ماست
یادگیری شرطی
طهارت نفس و درک معارف قرآن
شرطی سازی کنشگر
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2211
 بازدید امروز : 80
 کل بازدید : 1093253
 زمان بازدید : 0/1250
منطقه ممنوعه
منطقه ممنوعه

 منبع : پایگاه علمی و تحقیقاتی مغناطیس

 نويسنده : نفیسه مقیسه    ایمیل : hamdel87@yahoo.com

 نوشته شده در تاريخ : 1392/04/03   ( آخرين ويرايش : 1392/07/27 )

بسم الله الرّحمن الرّحیم

غریزه ی جنسی، مانند هر غریزه ی دیگر، حیطه های مختلفی برای ارضا دارد که بعضی از آن ها با مسایل اخلافی، دینی و ارزش های بشری موافق و بعضی دیگر مخالف است که به آن ها انحراف جنسی می گویند. این غریزه مانند دیگر غریزه های انسانی از مقطع جنسی خاصی آغاز به فعالیت می کند و انسان را به بر آوردن نیازهایش وادار می سازد(یوسفی: 189). در مورد رفتار نا بهنجار جنسی از دیدگاه اسلام، باید توجه داشت که هر گونه ارتباط جنسی ای که مشروع و در غالب ازدواج باشد، رفتار جنسی نابهنجار، معرفی شده است. در متون اسلامی، تمایلات زن و مرد به همدیگر، یکی از ضرورت های زندگی معرفی و بر آن، تاکید شده است. بنابراین به مصداق آیه ی «فمن ابتغی ورآء ذلک فاولئک هم العادون»(مومنون: 7) هر نوع رفتار جنسی ای که خارج از چارچوب ازدواج باشد، نابهنجار تلقی می شود؛ زیرا آنچه طبیعت آدمی، بر آن متمایل است، همان رفتار جنسی مرد با زن در قالب ازدواج است. رفتارهای دیگر، علاوه بر آن که انحراف از طبیعت اولیه ی سرشت آدمی است، زیان آور برای خود و دیگران در جنبه های: روانی، معنوی، عاطفی، فرهنگی و اجتماعی است.
نابهنجاری ها جنسی، تمایلات و رفتارهای جنسی غیر طبیعی و انحرافی است که به هر شیوه‏ای، به سلامت جسمانی، روانی، معنوی و اجتماعی فرد آسیب می رساند و او را از تعالی و رشد انسانی، باز می دارد. از مهم ترین آسیب هایی که در این تعریف، مورد توجه است و در تعاریف روانشناسی - به خصوص غربی - نیست، توجه به آسیب های ارزشی و معنوی است. فردی که به انحراف و نا بهنجاری جنسی روی می آورد، خود را در مسیر گمراهی قرار داده و از مسیر اخلاق و انسانیت - که فطرت الهی او خواهان است-، باز داشته می شود. در حقیقت رستگاری و سعادت فرد، با روی آوردن به نابهنجاری های جنسی، به خطر می افتد.
از دیدگاه اسلامی، هر نوع تمایل رفتار جنسی که زیان به بار آورد، فرد را به نحوی بیمار کند، بهداشت روانی او را به خطر بیندازد، با معیارهای اخلاقی متعارض گردد و به شخصیت و منش ارزشی او آسیب رساند یا با ضوابط اجتماعی و احکام الهی مطابق نباشد، خواسته یا ناخواسته برای رشد و تعالی فرد، مانع است و نا بهنجار تلقی می شود. باید توجه داشت که بسیاری از رفتارهای نابهنجار جنسی، زیان های فراوانی برای فرد به بار می آورند و چنین نیست که فقط یکی از زیان های جسمی و روانی را ایجاد کنند. از این رو، در برخی از احادیث، در تحلیل حرمت بعضی از این انحرافات و نابهنجاری ها -مانند لواط- علاوه بر زیان های اجتماعی، عاطفی و روانی این مردان و زنان و قطع نسل، به فساد زیاد آن اشاره می کند و می فرماید: ... و کان فی اجازه ذلک فساد کبیر(مجلسی: ج10، 181/عاملی: ج20، 333). از جمله زیان های این انحراف جنسی - که در صدر این روایت، به آن توجه داده شده - آن است که این عملکرد مردان، باعث بی توجهی آنان به زنان است و فشار روانی - عاطفی و انواع اختلالات روانی، را به دنبال دارد(فقیهی: 296).
نکته‏ی قابل توجه این است که از دیدگاه اسلامی، همه‏ی رفتارهای نابهنجار جنسی، گناه محسوب می شوند؛ زیرا با آگاهی و اراده از انسان صادر می شود و هیچ اجباری بر آن وجود ندارد. این، تمایل و هوای نفسِ خود فرد است که در محیط تحرک، تحریک می شود و اقدام به رفتارهای نا بهنجار می‏نماید. دلیل اجباری نبودن این رفتارها این است که اولاً: در مواقع و شرایط خاصی انجام می پذیرد و چنین نیست که فرد در هر شرایطی، آن کارها را انجام دهد؛ بلکه غالباً به دنبال آن است که پنهانی و به دور از چشمان دیگران انجام دهد. ثانیاً: بسیاری از مردم، در همان شرایط تحریک قرار می گیرند، ولی به انجام دادن نابهنجاری اقدام نمی کنند. ثالثاً: در جامعه چیزی نا بهنجار تلقی می شود که افراد می توانند آن را ترک کنند. رابعاً: افراد در انجام دادن آن ها مورد سرزنش و توبیخ قرار می گیرند. اگر رفتاری، به صورت جبری از سوی کسی که صادر شود، مورد توبیخ قرار نمی گیرند. در این صورت اگر شرع هم رفتارهای نابهنجار جنسی را گناه می داند، از آن جهت است که افراد، با آگاهی و اختیار خود می توانند از آن ها پرهیز کنند و هیچ زیان روانی و معنوی، به خود و دیگران، وارد نسازند. اگر کسی در انجام دادن کاری، اراده اش را سلب شده باشد و آن کار، به صورت جبری و بدون اراده از او صادر شود، مسلماً این کارش از نظر شرع، گناه نیست(همان: 391).
منابع:
قرآن کریم
باز شناسی تربیت جنسی، شهناز یوسفی، انتشارات موسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی
تربیت جنسی، علی نقی فقیهی، دار الحدیث
بحارالانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار، محمد باقر مجلسی، دارالاحیاء التراث العربی
وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، محمد شیخ حر عاملی، آل البیت علیهم السلام

جهت دانلود مقاله اینجا کلیک کنید.

تمامی حقوق این سایت محفوظ می باشد.درج مطالب باذکر منبع بلامانع است
All rights are reserved.
راه اندازی، اجرا و بروزرسانی: توسعه اطلاعات سحرگاه (متين تايم) بهار 1392     Powered by: MatinTime (Development of Information) 2013