پنج شنبه ٢٣ آذر ١٣٩٦
فارسی : الفارسیه : Persianعربی : العربیه : Arabicانگلیسی : الانجلیزیه : English
آخرین مفالات
پاریس قربانی تکفیر
سید ابوالفضل حسینی
بررسی ریشه های ایدئولوژیک حوادث تروریستی پاریس
بعد از حوادث فرانسه بسیاری از تحلیلگران داخلی مثل همیشه، ریشه این حمله ها را صرفا از نگاه سیاسی مورد بررسی قرار دادند و حمایتهای غرب از این گروهها را دلیل رشد این گروهها و قوت گرفتن آنها دانستند. البته این تحلیل تا حدود زیادی صحیح و قابل قبول است اما آنچه در این زمان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و وظیفه ما است که آن را گوشزد کنیم، بررسی ریشه های ایدئولوژیک این حوادث است.
 ١٩:٣٤ - سه شنبه ٢٦ آبان ١٣٩٤ - نظرات : ٠متن کامل >>
هیس! دخترها فریاد نمی زنند
چ
بشارت به یک شهروند هزاره سوم
بوسیدن روی ماه
همرنگ جماعت!
از ماست که بر ماست
یادگیری شرطی
طهارت نفس و درک معارف قرآن
شرطی سازی کنشگر
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 3908
 بازدید امروز : 69
 کل بازدید : 1093242
 زمان بازدید : 0/2344
هنر دینی(کارکرد هنر دینی)
هنر دینی (کارکرد هنر دینی)

 منبع : پایگاه علمی و تحقیقاتی مغناطیس

 نويسنده : محمد دادسرشت تهرانی    ایمیل : hamdel85@yahoo.com

 نوشته شده در تاريخ : 1392/04/03   ( آخرين ويرايش : 1392/07/27 )

بسم الله الرّحمن الرّحیم

1. نفوذ، گسترش و ماندگاری پیام ها
بارها گفته ام که هر پیامی،هر دعوتی،هر انقلابی،هر تمدنی و هر فرهنگی تا در قالب هنر ریخته نشود،شانس نفوذ و گسترش ندارد و ماندگار نخواهد بود و فرقی هم بین پیام های حق و باطل نیست. ابزارهای هنری،بی شک،رساترین،بلیغ ترین و کاری ترین ابزار ابلاغ و تبلیغ پیام است. اگر یک انقلاب و یک فرهنگ، یک تمدن و یک حقیقت به میدان هنر راه نیابد و از شیوه های هنری برای مطرح شدن بهره گیری نکند، آن انقلاب، فرهنگ و تمدن در جامعه رشد نخواهد کرد.
2. بیان زیبایی ها
توقع انقلاب از هنر و هنرمند، یک توقع زورگویانه و زیاده خواهانه نیست؛ مبتنی بر همان مبانی زیباشناختی هنر است. هنر آن است که زیبایی ها را درک کند. این زیبایی ها لزوما گل و بلبل نیست؛ گاهی اوقات، انداختن یک نفر در آتش و تحمل آن، زیباتر از هر گل و بلبلی است. هنرمند باید این را ببیند، درک کند و آن را با زبان هنر تبیین نماید.
3. حمایت از مفاهیم نو و آشنای انقلابی
شک نبایدکرد که انقلاب به هنر نیازمند است. هنر انقلاب از آن جا که باید حامل مفاهیمی نو و آشنا باشد و از آن جاکه باید با همه ی معارضه ها و خصومت هایی که هیچ انقلابی از آن مصون نیست، درگیر شود و از آن جاکه باید معارف نوین را در ذهن ها راسخ و ماندگار سازد، ناگزیر باید هنر، ممتاز و فاخر و پیشرو باشد.
زبانى که مى تواند پیام انقلاب را به اعماق جامعه رسوخ دهد ، زبان شعر و ادبیات است ، زبان هنر است ... شعر انقلاب باید بتواند لب لباب انقلاب و مضمون حقیقى انقلاب را در بهترین قالبها منعکس کند ... شعر امروز آئینه ى آینده است ، انسانهاى قرنهاى بعد چطور بفهمند در جامعه ى امروز ما چه مى گذشته است ... واقعا پنجاه سال دیگر خیلى مشکل است به آیندگان این جامعه و فرزندان ما که این روزگار را ندیده اند فهماند که در روزگار انقلاب ، در روزگار جنگ تحمیلى ، ... هنگام پیروزى انقلاب ، هنگام ورود امام ، در این سالهاى عجیبى که هر لحظه اش یک حادثه است ، در این مملکت و در این جامعه چه گذشته است ... تنها چیزى که مى تواند این پیام را به نسلهاى بعد منتقل کند ، همین شعر و هنر و ادبیات است .
4. دفاع از انقلاب در مقابل تهاجم دشمن
من روی این مسأله ی هنر خیلی اهتمام دارم؛ ما از لحاظ هنر عقب هستیم. دنیا از ابزار هنر علیه انقلاب به شدّت استفاده می کند. البته این را هم عرض بکنم که من با این که این ارشاد و هدایت واقعی را قبول دارم و شدیدا به آن معتقد هستم، سخت گیری نسبت به بعضی چیزها را قبول ندارم. لذا هر چیزی را که می خواهید مقرر بکنید، سعی بشود از یک بینش فکری و منطقی قابل دفاع ناشی شده باشد.
5. بیان ارزش ها
شاعر و هنرمند متعهد ، حله فاخر خلاقیت خود را جز بر اندام ارزش ها و اصالت ها نمى پوشاند . و این همان معرفت درست از لطیف ترین نمودهاى روح آدمى است.
6. تقويت حس خداجويى‏
راجع به اين احساس (يعنى مذهب از آن جهت كه احساس است) چه بايد كرد؟ راه بسيار خوبش همين است كه آقاى اينشتين نشان داده. كار علم و هنر اين است كه اين احساس را تحريك كنند.
اين ديگر درس نيست، بلكه مثل حس هنر است در انسان. حس هنر و حس زيبايى در هر كسى هست، ولى بايد آن را با نشان دادن مظاهر هنر و آشنا كردن انسان با مظاهر زيبايى تقويت كرد.
عبادات همين حس (حس مذهبى) را تقويت مى‏كند و مسلّم اگر بشر هر راه ديگرى را طى كند، از اين راه بى‏نياز نيست؛ يعنى درست است كه آن راهها عقل انسان را اقناع مى‏كند، ولى چيزى كه عملا انسان را موحد مى‏كند اين حس است، به شرط اينكه انسان آن را پرورش بدهد. به موجب اين حس است كه اگر انسان عبادت را با شرايطش «3» انجام بدهد از عمق باطنش به لرزه و حركت درمی آيد.

 

 برای دانلود فایل الکترونیکی مقاله(پی دی اف) به صفحه آخرمراجعه فرمایید.

<< آخرین صفحه   1 2 3   اولین صفحه >>
تمامی حقوق این سایت محفوظ می باشد.درج مطالب باذکر منبع بلامانع است
All rights are reserved.
راه اندازی، اجرا و بروزرسانی: توسعه اطلاعات سحرگاه (متين تايم) بهار 1392     Powered by: MatinTime (Development of Information) 2013