چهارشنبه ٢٦ مهر ١٣٩٦
فارسی : الفارسیه : Persianعربی : العربیه : Arabicانگلیسی : الانجلیزیه : English
آخرین مفالات
پاریس قربانی تکفیر
سید ابوالفضل حسینی
بررسی ریشه های ایدئولوژیک حوادث تروریستی پاریس
بعد از حوادث فرانسه بسیاری از تحلیلگران داخلی مثل همیشه، ریشه این حمله ها را صرفا از نگاه سیاسی مورد بررسی قرار دادند و حمایتهای غرب از این گروهها را دلیل رشد این گروهها و قوت گرفتن آنها دانستند. البته این تحلیل تا حدود زیادی صحیح و قابل قبول است اما آنچه در این زمان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و وظیفه ما است که آن را گوشزد کنیم، بررسی ریشه های ایدئولوژیک این حوادث است.
 ١٩:٣٤ - سه شنبه ٢٦ آبان ١٣٩٤ - نظرات : ٠متن کامل >>
هیس! دخترها فریاد نمی زنند
چ
بشارت به یک شهروند هزاره سوم
بوسیدن روی ماه
همرنگ جماعت!
از ماست که بر ماست
یادگیری شرطی
طهارت نفس و درک معارف قرآن
شرطی سازی کنشگر
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2835
 بازدید امروز : 457
 کل بازدید : 1039118
 زمان بازدید : 0/1094
قیام امام زمان
قیام امام زمان

 منبع : پایگاه علمی تحقیقاتی مغناطیس

 نويسنده : مهدی یاوری    ایمیل : reyhanah83@yahoo.com

 نوشته شده در تاريخ : 1392/04/01   ( آخرين ويرايش : 1392/07/27 )

بسم الله الرّحمن الرّحیم

قیام امام زمان در روی زمین یا در قیامت ؟

در مورد قیام امام زمان مباحث مختلفی مطرح شده است از جمله اینکه بعضی ها تصور می کنند که قیام امام زمان درقیامت انجام می گیرد نه در روی زمین ودنیا  ودر آنجا حکومت تشکیل می دهنداما وقتی به آیات قرآن نگاه می کنیم می بینیم درست مسئله برعکس است وبه این نتیجه می رسیم که قیام حصرت در روی زمین واین دنیااتفاق می افتد نه در قیامت .به چند آیه توجه کنید:

وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فيها مَنْ يُفْسِدُ فيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قالَ إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ (بقره/30)

ترجمه: و چون پروردگارت به فرشتگان گفت: من در زمين خليفه‏اى مى آفرينم، گفتند: آيا كسى را مى‏آفرينى كه در آنجا فساد كند و خونها بريزد، و حال آنكه ما به ستايش تو تسبيح مى‏گوييم و تو را تقديس مى كنيم؟ گفت: من آن دانم كه شما نمى‏دانيد.

در تفسیر نمونه در ذیل این آیه آمده است:

" خليفه" به معنى جانشين است، ولى در اينكه منظور از آن در اينجا جانشين چه كسى و چه چيزى است مفسران احتمالات گوناگونى داده‏اند.بعضى گفته‏اند منظور جانشين فرشتگانى است كه قبلا در زمين زندگى مى‏كردند.و بعضى گفته‏اند منظور جانشين انسانهاى ديگر يا موجودات ديگرى كه قبلا در زمين مى‏زيسته‏اند.بعضى آن را اشاره به جانشين بودن نسلهاى انسان از يكديگر دانسته‏اند.ولى انصاف اين است كه- همانگونه كه بسيارى از محققان پذيرفته‏اند- منظور خلافت الهى و نمايندگى خدا در زمين است، زيرا سؤالى كه بعد از اين فرشتگان مى‏كنند و مى‏گويند نسل آدم ممكن است مبدء فساد و خونريزى شود و ما تسبيح و تقديس تو مى‏كنيم متناسب همين معنى است، چرا كه نمايندگى خدا در زمين با اين كارها سازگار نيست‏(تفسیر نمونه/ج1/ص172)

در این آیه از کلمه زمین استفاده شده واین یعنی خلیفه های خداوجانشین های او در روی زمین هستند .

در سوره مبارکه انبیاءآیه 105می فرماید:

وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ (105)

ترجمه: و ما در زبور- پس از تورات- نوشته‏ايم كه اين زمين را بندگان صالح من به ميراث خواهند برد.

درتفسیرنمونه آمده :

چنان كه در مجمع البيان ذيل همين آيه از امام باقر ع چنين مى‏خوانيم:هم اصحاب المهدى فى آخر الزمان:

" بندگان صالحى را كه خداوند در اين آيه به عنوان وارثان زمين ياد مى‏كند ياران مهدى ع در آخر الزمان هستند".در تفسير قمى نيز در ذيل اين آيه چنين آمده است: أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ، قال القائم و اصحابه:" منظور از اينكه زمين را بندگان صالح خدا به ارث مى‏برند مهدى قائم ع و ياران او هستند".( تفسير نمونه، ج‏13، ص: 519)

برای دانلود فایل الکترونیکی مقاله (پی دی اف) به صفحه آخر مراجعه فرمایید.

<< آخرین صفحه   1 2   اولین صفحه >>
تمامی حقوق این سایت محفوظ می باشد.درج مطالب باذکر منبع بلامانع است
All rights are reserved.
راه اندازی، اجرا و بروزرسانی: توسعه اطلاعات سحرگاه (متين تايم) بهار 1392     Powered by: MatinTime (Development of Information) 2013