سه شنبه ٢١ آذر ١٣٩٦
فارسی : الفارسیه : Persianعربی : العربیه : Arabicانگلیسی : الانجلیزیه : English
آخرین مفالات
پاریس قربانی تکفیر
سید ابوالفضل حسینی
بررسی ریشه های ایدئولوژیک حوادث تروریستی پاریس
بعد از حوادث فرانسه بسیاری از تحلیلگران داخلی مثل همیشه، ریشه این حمله ها را صرفا از نگاه سیاسی مورد بررسی قرار دادند و حمایتهای غرب از این گروهها را دلیل رشد این گروهها و قوت گرفتن آنها دانستند. البته این تحلیل تا حدود زیادی صحیح و قابل قبول است اما آنچه در این زمان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و وظیفه ما است که آن را گوشزد کنیم، بررسی ریشه های ایدئولوژیک این حوادث است.
 ١٩:٣٤ - سه شنبه ٢٦ آبان ١٣٩٤ - نظرات : ٠متن کامل >>
هیس! دخترها فریاد نمی زنند
چ
بشارت به یک شهروند هزاره سوم
بوسیدن روی ماه
همرنگ جماعت!
از ماست که بر ماست
یادگیری شرطی
طهارت نفس و درک معارف قرآن
شرطی سازی کنشگر
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2334
 بازدید امروز : 194
 کل بازدید : 1090622
 زمان بازدید : 0/1094
زندگی با چاشنی مهارت
زندگی با چاشنی مهارت

 منبع : پايگاه علمي تحقيقاتي مغناطيس

 نويسنده : نفیسه مقیسه    ایمیل : hamdel87@yahoo.com

 نوشته شده در تاريخ : 1392/07/13   ( آخرين ويرايش : 1392/07/27 )

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

زندگی با چاشنی مهارت 

سازمان جهاني بهداشت مهارت‌هاي زندگي را چنين تعريف نموده است: توانايي انجام رفتار سازگارانه و مثبت به‌گونه‌‎اي كه فرد بتواند با چالشها و ضروريات زندگي روزمره خود كنار بياد  (who 1994)

به‌طور كلي مهارت‌هاي زندگي عبارتند از توانايي‌هايي كه منجر به ارتقاي بهداشت رواني افراد جامعه، غناي روابط انساني، افزايش سلامت و رفتارهاي سلامتي در سطح جامعه مي گردند.

مهارت‌هاي زندگي هم به‌صورت يك راهكار ارتقاي سلامت رواني و هم به‌صورت ابزاري در پيشگيري از آسيب‌هاي رواني- اجتماعي مبتلا به جامعه نظير اعتياد، خشونت‌هاي خانگي و اجتماعي، آزار كودكان، خودكشي، ايدز و موارد مشابه قابل استفاده است به‌طور كلي مهارت‌هاي زندگي ابزاري قوي در دست متوليان سلامت رواني جامعه در جهت توانمندسازي جوانان در ابعاد رواني - اجتماعي است. اين مهارتها به افراد كمك مي كنند تا مثبت عمل كرده، هم خودشان و هم جامعه را از آسيب‌هاي رواني - اجتماعي حفظ كرده و سطح بهداشت رواني خويش و جامعه را ارتقاء بخشند.

هر چند آموزش مهارت‌های زندگی به سابقه نزول دین بر‌می‌گردد اما به‌طور رسمی و آکادمیک  در سال 1979 و با اقدامات آقاي دكتر گيلبرت بوتوين (gilbert-botvin) آغاز شد. وي در اين سال يك مجموعه آموزش مهارت‌هاي زندگي براي دانش آموزان كلاس هفتم تا نهم تدوين نمود كه با استقبال فراوان متخصصان بهداشت روان مواجه گرديد.

اين برنامه آموزشي به نوجوانان ياد مي داد كه چگونه با استفاده از مهارت‌هاي رفتار جرات‌مندانه، تصميم گيري و تفكر نقاد در مقابل وسوسه يا پيشنهاد سوء مصرف مواد از سوي همسالان مقاومت كنند. هدف بوتوين طراحي يك برنامه واحد پيشگيري اوليه بود. مطالعات بعدي نشان داده آموزش مهارت‌هاي زندگي در صورتي به نتايج مورد نظر ختم مي شود كه همه مهارت‌ها به فرد آموخته شود. پژوهشها حاكي از آن بودند كه اين برنامه در پيشگيري اوليه چندين نوع مواد مخدر از جمله سيگار موفق بوده است.

 

 

جهت دانلود مقاله اینجا کلیک کنید.

 

 

تمامی حقوق این سایت محفوظ می باشد.درج مطالب باذکر منبع بلامانع است
All rights are reserved.
راه اندازی، اجرا و بروزرسانی: توسعه اطلاعات سحرگاه (متين تايم) بهار 1392     Powered by: MatinTime (Development of Information) 2013