پنج شنبه ٢٣ آذر ١٣٩٦
فارسی : الفارسیه : Persianعربی : العربیه : Arabicانگلیسی : الانجلیزیه : English
آخرین مفالات
پاریس قربانی تکفیر
سید ابوالفضل حسینی
بررسی ریشه های ایدئولوژیک حوادث تروریستی پاریس
بعد از حوادث فرانسه بسیاری از تحلیلگران داخلی مثل همیشه، ریشه این حمله ها را صرفا از نگاه سیاسی مورد بررسی قرار دادند و حمایتهای غرب از این گروهها را دلیل رشد این گروهها و قوت گرفتن آنها دانستند. البته این تحلیل تا حدود زیادی صحیح و قابل قبول است اما آنچه در این زمان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و وظیفه ما است که آن را گوشزد کنیم، بررسی ریشه های ایدئولوژیک این حوادث است.
 ١٩:٣٤ - سه شنبه ٢٦ آبان ١٣٩٤ - نظرات : ٠متن کامل >>
هیس! دخترها فریاد نمی زنند
چ
بشارت به یک شهروند هزاره سوم
بوسیدن روی ماه
همرنگ جماعت!
از ماست که بر ماست
یادگیری شرطی
طهارت نفس و درک معارف قرآن
شرطی سازی کنشگر
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2004
 بازدید امروز : 130
 کل بازدید : 1093303
 زمان بازدید : 0/2969
IQ و تلویزیون
IQ و تلویزیون

 منبع : سایت علمیتحقیقاتی مغناطیس

 نويسنده : محمد دادسرشت طهرانی    ایمیل : hamdel85@yahoo.com

 نوشته شده در تاريخ : 1392/09/16  

بسم الله الرّحمن الرّحیم

IQ و تلویزیون

اکثر پژوهشگران توافق دارند که هوش مجموعه‏ای از ویژگی‏ها و توانایی‏های شناختی است که نمی‏توان آنها را به طور مستقیم مشاهده کرد و تعریف‏های

خاصی برای هوش در طول زمان ارائه داده‏اند. امروزه نیز تا اندازه زیادی این تعریف‏ها در حال تغییر هستند (هافمن و دیگران،1385،ج1،ص334). واژه هوش بر خلاف ظاهر ساده‏اش، پیچیدگی مفهومی ویژه‏ای دارد و به همین جهت در روان‏شناسی تعریف واحد و یک‏سان

ی از هوش به چشم نمی‏خورد، و متخصصان و روان‏شناسان مختلف هر کدام بر اساس دیدگاه مکتب خود تعریف متفاوتی از آن ارائه کرده‏اند (میردرکوندی، 1389، ص:29). بسیاری از متخصصان معتقدند که

هوش توانایی‏های بسیاری را در بر می‏گیرد ولی بر سر ماهیت این توانایی‏ها توافق ندارند. نظریه‏ای بین توانایی‏های ثابت، یا دانشی که شخص گردآوری کرده است و توانایی‏های متحول یا فرایندی که در حل مساله به کار می‏بریم و به کمک آن با اطلاعات تازه سر و کار می‏یابیم تمایز قائل می‏شود. نظریه دیگر، یعنی الگوی ساخت هوش توانایی‏های هوشی را در چند بعد طبقه‏بندی می‏کند: محتوای تکلیف، عملیات و فرآورده یا نتیجه فعالیت ذهنی. نظریه دیگر، نظریه چندگانه است که شامل سه جزء است: فرآیندهای شناختی و دانش، توانایی سر و کار داشتن با تجارب تازه و تطابق با محیط (ماسن و همکاران، 1389، ص:418). 

عوامل موثر در هوش

شکی نیست که وراثت و محیط هر دو نقش مهمی در شکل‏گیری هوش افراد بازی می‏کنند (هافمن و دیگران،1385،ج1،ص350). اما امروزه اکثر محققان اتفاق نظر دارند که وراثت آن قدر که ادعا می‏شد، هوش را تعیین نمی‏کند. معنای آن این است که اصطلاح محیط می‏تواند هوش‏بهر را تا حد قابل توجهی عوض کند (سانتراک،1388،ج2،ص44). تاثیرات محیطی تعیین می‏کنند که هوش‏بهر یک فرد در چه بخشی از دامنه ‏واکنش قرار خواهد گرفت. به عبارت دیگر، ژن ها نه نوع خاص رفتار، بلکه گستره پاسخ‏های احتمالی فرد را در برابر محیط-که دامنه واکنش نامیده می‏شود- تعیین می‏کنند. محیط بارور موجب افزایش هوش‏بهر و محیط محروم موجب کاهش آن می‏شود. فردی که توانایی ارثی برخورداری از هوش متوسط یا برجسته را دارد، در اوضاع محیطی بهنجار، از فرد عقب افتاده یا عقب مانده ذهنی دامنه واکنش بس گسترده‏تری خواهد داشت. فرض بر این است که فردی با توانایی برجسته، بهترین قابلیت را برای بهره‏گیری از محیط بارور دارد و در محیط محروم بیش‏ترین کاهش در هوش‏بهر او دیده خواهد شد. نتایج چندین تحقیق حاکی از آن است که بیش‏ترین اثر محیط نامساعد، در کودکانی دیده می‏شود که توانایی‏های بالاتر از متوسط دارند (کازدین، 2000، ص: 320 و میردرکوندی، 1389، ص:41) از جمله اوضاع محیطی که در رشد توانایی‏های ذهنی فرد، عاملی تعیین کننده شمرده می‏شوند، می‏توان کیفیت تحریک، جو عاطفی خانواده و نوع پس خوراندی که از رفتار حاصل می‏شود، اشاره کرد (همان، ص:41).

تاثیر تلویزیون بر هوش کودکان

همانطور که بیان شد امروز بر تاثیر محیط بر رشد هوش بسیار تاکید می‏شود. تلویزیون به عنوان یکی از مهم‏ترین عوامل محیطی می‏تواند بسیار تاثیر گذار باشد. تلویزیون می‏تواند با ارائه برنامه‏های متناسب با دوران رشد کودک، ارائه بازی‏های فکری و اجرای مسابقه‏ها و ... در راستای رشد هوش کودک موثر باشد. از طرفی اگر برنامه‏ها با در نظر گرفتن پویایی و رشد هوش ساخته و تدوین نگردند یا کودک منفعلانه به تلویزیون روی آورد، -مثلا بواسطه تماشا زیاد تلویزیون از بازی و ارتباطات اجتماعی دور بیفتد- می‏تواند بر رشد استعدادها و هوش کودک تاثیر منفی داشته باشد. زیمرمان نشان می‏دهد که تلویزیون تاثیر منفی بر روی استعداد کودکان داشته است (رفیع پور به نقل از زیمزمان، 1378، ص:7). بر این اساس توجه برنامه‏سازان به نوع ساخت برنامه‏های تلویزیونی و هماهنگی آن با مقاطع رشد کودک و کنترل کودک در برخورد با تلویزیون توسط والدین می‏تواند در تاثیرگذاری منفی یا مثبت رسانه موثر باشد.

فایل PDF این مقاله را از اینجا دانلود فرمایید


 

 

تمامی حقوق این سایت محفوظ می باشد.درج مطالب باذکر منبع بلامانع است
All rights are reserved.
راه اندازی، اجرا و بروزرسانی: توسعه اطلاعات سحرگاه (متين تايم) بهار 1392     Powered by: MatinTime (Development of Information) 2013