سه شنبه ٢٥ مهر ١٣٩٦
فارسی : الفارسیه : Persianعربی : العربیه : Arabicانگلیسی : الانجلیزیه : English
آخرین مفالات
پاریس قربانی تکفیر
سید ابوالفضل حسینی
بررسی ریشه های ایدئولوژیک حوادث تروریستی پاریس
بعد از حوادث فرانسه بسیاری از تحلیلگران داخلی مثل همیشه، ریشه این حمله ها را صرفا از نگاه سیاسی مورد بررسی قرار دادند و حمایتهای غرب از این گروهها را دلیل رشد این گروهها و قوت گرفتن آنها دانستند. البته این تحلیل تا حدود زیادی صحیح و قابل قبول است اما آنچه در این زمان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و وظیفه ما است که آن را گوشزد کنیم، بررسی ریشه های ایدئولوژیک این حوادث است.
 ١٩:٣٤ - سه شنبه ٢٦ آبان ١٣٩٤ - نظرات : ٠متن کامل >>
هیس! دخترها فریاد نمی زنند
چ
بشارت به یک شهروند هزاره سوم
بوسیدن روی ماه
همرنگ جماعت!
از ماست که بر ماست
یادگیری شرطی
طهارت نفس و درک معارف قرآن
شرطی سازی کنشگر
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 3903
 بازدید امروز : 977
 کل بازدید : 1038571
 زمان بازدید : 0/1250
یادگیری مشاهده ای
یادگیری مشاهده ای

 منبع : سایت علمی تحقیقاتی مغناطیس

 نويسنده : محمد دادسرشت طهرانی    ایمیل : hamdel85@yahoo.com

 نوشته شده در تاريخ : 1392/09/16   ( آخرين ويرايش : 1392/09/16 )

بسم الله الرّحمن الرّحیم

یادگیری مشاهده‏ ای[1]

یکی از انواع روش های یادگیری؛ یادگیری مشاهده ای است. یادگیری مشاهده‏ای یا همان الگو برداری و تقلید شامل چهار فرایند اصلی است. اولین فرایند توجه مشاهده‏گر به الگوهاست. دومین فرایند آن است که کودک اطلاعات به دست آمده را به کد تبدیل کند و به خاطر بسپارد تا هنگام بازیابی به سادگی به آنها دست یابد. تولید به تقلیدکردن اعمال الگو اطلاق می‏شود که سومین فرایند یادگیری مشاهده‏ای است. چه بسا کودکی به الگو توجه پیدا کرده و اطلاعات را رمزگردانی نیز کرده باشد اما به علت محدودیت‏های رشدی خود نتواند آنان را بازسازی کند. تقویت، تشویق یا شرایط برانگیزاننده اخرین مولفه این نوع یادگیری است (سانتراک، 1387، ج2، ص:397، کدیور، 1390، ص: 132 و سقای‏بی‏ریا و همکاران، 1385، ج2، ص:562)

یادگیری مشاهده‏ای و تلویزیون

با وجود اینکه خانواده نخستین الگوی رفتاری کودکان است و نقش عوامل ژنتیکی، اجتماع، گروه همسالان و بسیاری از موارد دیگر در تعیین رفتار کودکان نقش مهمی دارد، نقش تلویزیون را نیز به عنوان یک رسانه فراگیر، در دسترس و مورد علاقه کودکان نباید نادیده گرفت. مشاهده رفتارها، تکیه کلام‏ها، نوع پوشش، نحوه صحبت کردن و بسیاری از رفتارهای قابل مشاهده در کودکان و حتی بزرگسالان، الگوپذیری از تلویزیون را به اثبات می‏رساند. در این خصوص، جنبه‏های مثبت و منفی الگوپذیری از این رسانه اهمیت خاصی دارد (بیابانگرد، 1387، ص:183). دنیای تلویزیون پر از شخصیت‏های گوناگون است که تقریبا تعداد محدودی از نقش‏های مختلف را بازی می‏کنند. کودکان در تلویزیون قهرمانان زن یا مرد را می‏بینند که گاهی به صورت تخیلی قدرت‏های مافوق بشری دارند و می‏توانند الگوی فرزندان باشند (کالینفورد، 1380، ص: 51).

تلویزیون می‏تواند در یادگیری سریع‏تر کودک اثر مثبت داشته باشد. زیرا کودکی که قادر به خواندن نباشد مجبور است به مشاهده‏های مستقیم خود از دنیای اطرافش و نیز افرادی که بتوانند خود را صرف خواندن یا گفتن داستان برای وی کنند، متکی باشد اما کودکی که به تلویزیون دسترسی دارد به دنیایی کاملا جدید پیوند می‏خورد. کودکان می‏توانند معلومات لغوی و اطلاعات عمومی در مورد محیط اطراف را از طریق تلویزیون به دست آورند (شرام و همکاران، 1377، ص: 130)

تلويزيون يکي از ابزارهاي مؤثر در افزايش شناخت و آگاهي به شمار مي‏آيد. در حال حاضر، براساس نتايج بسياري از تحقيقات انجام شده به روش مشاهده، يک معلم خوب با استفاده از تلويزيون به عنوان يک رسانه کمک آموزشي به مراتب، اطلاعات خود را بهتر منتقل مي‏کند تا صرفا از طريق روش‏هاي معمولي تدريس. در ايالات متحده آمريکا، بيش از 400 مورد مطالعه تطبيقي ميان ارائه آموزش‏هاي عادي کلاسي به دانش‏آموزان با آموزش از طريق تلويزيون صورت گرفته است. در تمام موارد، به دنبال بررسي نمرات امتحان پايان سال، اختلاف معناداري رؤيت نشد، اما چنانچه تفاوتي هم وجود داشت هميشه به نفع کساني بود که از طريق تلويزيون آموزش گرفته بودند. پس مي‏توان چنين استدلال کرد که درصورت نياز و کمبود متخصص آموزشي براي بچه‏ها، مي‏توان از تلويزيون استفاده کرد. اين گونه بهره‏وري، بخصوص در موارد آموزش‏هاي تخصصي، مي‏تواند کارساز باشد و براي مثال، با استفاده از تلويزيون، آموزش زبان‏هاي زنده در سطح مدارس ابتدايي بسيار موفقيت‏آميز خواهد بود. درنهایت مي‏توان از تلويزيون به عنوان يک معلم سرخانه استفاده کرد و در منازل به بچه‏ها آموزش داد (جوکار به نقل از کالیف، 1386، ص: 114).

 

فایل PDF این مقاله را از اینجا دانلود فرمایید

 



[1] .  Observational learning

 

<< آخرین صفحه   1 2   اولین صفحه >>
امتیازدهی
تمامی حقوق این سایت محفوظ می باشد.درج مطالب باذکر منبع بلامانع است
All rights are reserved.
راه اندازی، اجرا و بروزرسانی: توسعه اطلاعات سحرگاه (متين تايم) بهار 1392     Powered by: MatinTime (Development of Information) 2013