پنج شنبه ٢٣ آذر ١٣٩٦
فارسی : الفارسیه : Persianعربی : العربیه : Arabicانگلیسی : الانجلیزیه : English
آخرین مفالات
پاریس قربانی تکفیر
سید ابوالفضل حسینی
بررسی ریشه های ایدئولوژیک حوادث تروریستی پاریس
بعد از حوادث فرانسه بسیاری از تحلیلگران داخلی مثل همیشه، ریشه این حمله ها را صرفا از نگاه سیاسی مورد بررسی قرار دادند و حمایتهای غرب از این گروهها را دلیل رشد این گروهها و قوت گرفتن آنها دانستند. البته این تحلیل تا حدود زیادی صحیح و قابل قبول است اما آنچه در این زمان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و وظیفه ما است که آن را گوشزد کنیم، بررسی ریشه های ایدئولوژیک این حوادث است.
 ١٩:٣٤ - سه شنبه ٢٦ آبان ١٣٩٤ - نظرات : ٠متن کامل >>
هیس! دخترها فریاد نمی زنند
چ
بشارت به یک شهروند هزاره سوم
بوسیدن روی ماه
همرنگ جماعت!
از ماست که بر ماست
یادگیری شرطی
طهارت نفس و درک معارف قرآن
شرطی سازی کنشگر
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2128
 بازدید امروز : 122
 کل بازدید : 1093295
 زمان بازدید : 0/2344
ببین و یاد بگیر
ببین و یاد بگیر

 منبع : سایت علمی تحقیقاتی مغناطیس

 نويسنده : نفیسه مقیسه    ایمیل : hamdel87@yahoo.com

 نوشته شده در تاريخ : 1392/10/10  

بسم الله الرّحمن الرّحیم

ببین و یادبگیر

گر چه بسیاری از یادگیری‏های ما بر اثر برخورد مستقیم با محیط –به شکل یادگیری شرطی سازی کلاسیک و کنشگر- حاصل می‏شود، اما شکل دیگری از یادگیری نیز وجود دارد که به گونه‏ای غیرمستقیم اتفاق می‏افتد؛ به این معنا که گاهی صرف مشاهده رفتار همسالان، والدین یا آموزگار ممکن است خزانه اطلاعات رفتاری مشاهده‏ گر را توسعه دهد و او را با گروه جدیدی از رفتارها آشنا سازد. (سقای‏ بی‏ریا و همکاران، 1385، ج2، ص: 555).

یادگیری مشاهده‏ای که به آن تقلید یا الگوبرداری نیز گفته می‏شود، مشاهده و تقلید رفتار دیگران است. و نه تنها جلوی یادگیری آزمون و خطایی را می‏گیرد بلکه در بسیاری از موارد، خیلی کمتر از یادگیری کنشگر، وقت می‏ گیرد.(سانتراک، 1387، ج2، ص:397) به بیان ساده می‏توان گفت تقلید یا الگوپذیری وقتی اتفاق می‏افتد که کودکان رفتار تازه‏ای را از طریق مشاهده فردی دیگری که به انجام آن رفتار اشتغال دارد یاد بگیرند. بندورا در این زمینه می‏گوید: "تقلید در حقیقت نوعی فعالیت مربوط به پردازش اطلاعات است و هم‏زمان با مشاهداتی که کودک از جهان اطراف خود دارد، اطلاعاتی به مجموعه داشته‏های شناختی او راه یافته و مورد پردازش قرار می‏گیرد، که بعدها الگویی برای عمل او خواهد داشت" (سقای‏ بی‏ریا و همکاران، ج2، ص: 557).

قرآن کریم نیز یادگیری از راه تقلید را از راه‏هایی می‏داند که انسان از طریق آن، طرز برخورد مناسب و صحیح با محیط و همچنین روش‏های منطقی حل مشکل را می‏آموزد و موفق به حل مشکلات خود می‏ شود.[1]

یادگیری مشاهده‏ای شامل چهار فرایند اصلی است. اولین فرایند توجه مشاهده‏گر به الگوهاست. دومین فرایند آن است که کودک اطلاعات به دست آمده را به کد تبدیل کند و به خاطر بسپارد تا هنگام بازیابی به سادگی به آنها دست یابد. تولید به تقلیدکردن اعمال الگو اطلاق می‏شود که سومین فرایند یادگیری مشاهده‏ای است. چه بسا کودکی به الگو توجه پیدا کرده و اطلاعات را رمزگردانی نیز کرده باشد اما به علت محدودیت‏های رشدی خود نتواند آنان را بازسازی کند. تقویت، تشویق یا شرایط برانگیزاننده آخرین مؤلفه این نوع یادگیری است (سانتراک، 1387، ج2، ص:397، کدیور، 1390، ص: 132 و سقای‏ بی‏ریا و همکاران، 1385، ج2، ص:562)




فایل PDF این مقاله را از اینجا دانلود فرمایید


[1] . آیاتی که داستان قابیل و درماندگی وی در پنهان سازی جسد برادرش مطرح می‏شود و قابیل با مشاهده پنهان‏سازی پرنده، از وی الگوگیری کرده و جسد برادرش را پنهان می نماید -المائدة : 31 فَبَعَثَ اللَّهُ غُراباً يَبْحَثُ فِي الْأَرْضِ لِيُرِيَهُ كَيْفَ يُواري سَوْأَةَ أَخيهِ قالَ يا وَيْلَتى‏ أَ عَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هذَا الْغُرابِ فَأُوارِيَ سَوْأَةَ أَخي ...- (سقای‏بی‏ریا و همکاران، 1385، ج2، ص: 555).

 

امتیازدهی
تمامی حقوق این سایت محفوظ می باشد.درج مطالب باذکر منبع بلامانع است
All rights are reserved.
راه اندازی، اجرا و بروزرسانی: توسعه اطلاعات سحرگاه (متين تايم) بهار 1392     Powered by: MatinTime (Development of Information) 2013