چهارشنبه ٢٢ آذر ١٣٩٦
فارسی : الفارسیه : Persianعربی : العربیه : Arabicانگلیسی : الانجلیزیه : English
آخرین مفالات
پاریس قربانی تکفیر
سید ابوالفضل حسینی
بررسی ریشه های ایدئولوژیک حوادث تروریستی پاریس
بعد از حوادث فرانسه بسیاری از تحلیلگران داخلی مثل همیشه، ریشه این حمله ها را صرفا از نگاه سیاسی مورد بررسی قرار دادند و حمایتهای غرب از این گروهها را دلیل رشد این گروهها و قوت گرفتن آنها دانستند. البته این تحلیل تا حدود زیادی صحیح و قابل قبول است اما آنچه در این زمان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و وظیفه ما است که آن را گوشزد کنیم، بررسی ریشه های ایدئولوژیک این حوادث است.
 ١٩:٣٤ - سه شنبه ٢٦ آبان ١٣٩٤ - نظرات : ٠متن کامل >>
هیس! دخترها فریاد نمی زنند
چ
بشارت به یک شهروند هزاره سوم
بوسیدن روی ماه
همرنگ جماعت!
از ماست که بر ماست
یادگیری شرطی
طهارت نفس و درک معارف قرآن
شرطی سازی کنشگر
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2481
 بازدید امروز : 555
 کل بازدید : 1093163
 زمان بازدید : 0/0938
یادگیری شرطی
یادگیری شرطی

 منبع : سایت علمی تحقیقاتی مغناطیس

 نويسنده : نفیسه مقیسه    ایمیل : hamdel87@yahoo.com

 نوشته شده در تاريخ : 1392/10/27  

شرطی‏سازی کلاسیک[1]

یکی از فرایندهای یادگیری که در تمامی انسان ها اتفاق می افتد یادگیری از طریق شرطی سازی است. شرطی سازی خود به دو نوع مهم به نام های کلاسیک و کنشگر (عامل) تقسیم می شود. در ضمن شرطی‏ سازی کلاسیک، جاندار می‏ آموزد محرکی در پی محرکی دیگر می‏ آید (اتکینسون، 1388، ص: 280).

در این نوع شرطی‏ سازی ارگانیسم تداعی دو محرک را یاد می‏ گیرد و در نتیجه این تداعی، رویدادها را پیش‏بینی می‏ کند (سانتراک، 1387، ج1، ص: 371). بدین شکل پاسخ‏ های شرطی به تدریج از احتمال وقوع بیشتری برخوردار شده و به طور منظم نیرومندتر می‏ شوند.این فرایند فراگیری نام دارد. (سیدمحمدی، 1382، ص: 100)

مثلاً کودکی که در یک روز بهاری با پدر خویش برای قدم زدن به پارک می‏ رود؛ گل محمدی زیبایی (محرک شرطی) را می‏ بیند و به آن دست می‏ زند و ناگهان زنبوری که روی گلبرگ‏های آن نشسته است او را نیش می‏ زند (محرک طبیعی) و در پی آن فریاد کودک بلند می‏ شود. چند هفته بعد، مادر این کودک مقداری گل محمدی خریده و به خانه می‏ آورد و شاخه‏ ای را به کودک می‏ دهد تا بو کند اما همین که چشم کودک به گل محمدی می‏ افتد چهره‏ اش در هم فرو می‏ رود و صدای گریه‏ اش بلند می‏ شود. وحشت این کودک هنگام دیدن این شاخه گل محمدی نمونه‏ ای از فرایند شرطی سازی کلاسیک است (سقای‏بی‏ریا و همکاران، 1385، ج2، ص:530).

در این شرطی سازی تقویت کننده به هیچ کدام از پاسخ‏ های آشکاری که از ارگانیسم سر می‏ زند وابسته نیست (هرگنهان و السون، 1374، ص: 31).

نقد، بررسی و میزان کارایی این دیدگاه از بحث این نوشتار خارج است اما باید توجه داشت که این فرایند می‏ تواند به کودکان کمک کند تا چیزهای زیادی درباره محیط خود بیاموزند و به بقای آنان نیز کمک ‏کند. مثلاً باعث می‏ شود کودک از محرک های خطرناک دوری کند. از دیگر امور کاربردی این نوع شرطی سازی تبیین و از بین بردن ترس‏ها، تبیین هیجانات خوشایند و مشکلات بهداشتی است (سانتراک، 1387، ج1، ص: 376-379).

 

 

 

فایل PDF این مقاله را از اینجا دانلود فرمایید



[1] . Classical Conditining

 

امتیازدهی
تمامی حقوق این سایت محفوظ می باشد.درج مطالب باذکر منبع بلامانع است
All rights are reserved.
راه اندازی، اجرا و بروزرسانی: توسعه اطلاعات سحرگاه (متين تايم) بهار 1392     Powered by: MatinTime (Development of Information) 2013